nieuws

Verse maaltijdpakketten groeien in populariteit

Vers 3012

Verse maaltijdpakketten groeien in populariteit

AMSTERDAM – Ruim eenderde van de Nederlandse huishoudens koopt wel eens een kant-en-klaar  vers maaltijdpakket en bijna de helft wel eens een soeppakket.

5 jaar na de introductie van verse maaltijdpakketten door Albert Heijn, zijn ze inmiddels volledig ingeburgerd bij de consument. Gemak, smaak en het idee gezond bezig te zijn zijn de belangrijkste factoren voor het succes. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1066 Nederlanders door onderzoeksbureau Motivaction.

Aantal kopers explosief gestegen

2 jaar geleden kocht niet meer dan zo’n 10 procent van de huishoudens wel eens maaltijd- en/of soeppakketten, inmiddels doet meer dan de helft dat. Los van gemak, smaak en gezondheid speelt de redelijke prijs ook een rol, tezamen met de zeer fors toegenomen distributie. Albert Heijn was de koploper, maar nu heeft bijna elke supermarkt pakketten in het assortiment. Gevolg van die stijgende populariteit is dat ruim 36 procent van de Nederlandse huishoudens wel eens maaltijdpakketten koopt; 20 procent doet dat zelfs minimaal eens per maand. Soeppakketten vinden aftrek bij 46 procent van de huishoudens; 23 procent koopt ze minimaal maandelijks.

Kokers zonder inspiratie

Kookgemak is al tientallen jaren lang een van de belangrijkste drijfveren in de Nederlandse keuken. 30 minuten is inmiddels de standaardtijd voor het bereiden van een doordeweekse maaltijd. Gemak (60 procent), lekker (31 procent) en gezond (24 procent) zijn dan ook de belangrijkste motieven voor het kopen van verspakketten. Voor kokers zonder inspiratie (23 procent) bieden ze ook geregeld een oplossing, terwijl gebrek aan zin om alle ingrediënten bij elkaar te zoeken (22 procent) feitelijk een extra gemaksreden is.

Bron: Motivaction

Bedenken het zelf

Niet-kopers voeren vooral prijs (48 procent ) en de eigen kooklust (46 procent) aan om de verspakketten in de supermarkt onberoerd te laten. Dat zijn dezelfde argumenten die de groei van versboxen zoals HelloFresh en de Allerhandebox belemmeren.

Behoefte aan kleiner en bio

Aan een relatief jonge productgroep als deze kan nog veel gesleuteld worden. Zeker klanten van supermarkten met een kleiner assortiment hebben verzoeknummers, zoals stoofschotel, Hollandse kost en stamppot pakketten. In lijn met algemene voedingstrends is er ook behoorlijk wat vraag naar vegetarische of biologische pakketten. In het kader van problemen zoals toenemend overgewicht en extreme voedselverspilling, is de behoefte aan kleinere pakketten breed gedragen. Het huidige aanbod is toch vooral gericht op gezinnen met kinderen, terwijl 7 op de 10 Nederlandse huishoudens niet meer dan één of twee personen tellen.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1066 respondenten in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model.

Lees ook: Flinke groei in aantal maaltijdpakketten AH

Reageer op dit artikel