nieuws

Fairtradeproducten leveren meer op

Vers 1199

Fairtradeproducten leveren meer op

UTRECHT – Wereldwijd hebben fairtradeproducten vorig jaar meer geld in het laatje gebracht. Levensmiddelen met het keurmerk leverden ruim €8,4 miljard op. Dat is 8 procent meer dan een jaar eerder, maakt de organisatie voor eerlijke handel bekend.

De grootste markten voor fairtradeproducten waren het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, samen goed voor ruim €4 miljard. In Nederland brachten levensmiddelen met het keurmerk €290,3 miljoen op, eveneens 8 procent meer dan een jaar eerder.

Fairtrade-cacao groeide het hardst

Het hardst groeide de omzet uit fairtrade-cacao, voornamelijk afkomstig uit Ghana en Ivoorkust. Chocolademerken en andere voedingsmiddelenfabrikanten kochten daar vaker via fairtrade cacaobonen in. Desondanks verdienen veel boeren in West-Afrika nog te weinig aan cacao om in hun levensonderhoud te voorzien.

Minimumprijzen voor producten

Koepelorganisatie Fairtrade zet zich in voor stabiele prijzen voor boeren in ontwikkelingslanden. Dat gebeurt onder meer door minimumprijzen te hanteren voor producten als koffie, thee en bananen. Daarnaast krijgen boerencoöperaties premies, die ze bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor investeringen in hun bedrijf. Het totaalbedrag aan premies steeg vorig jaar 19 procent tot €178 miljoen.

Vraag of situatie echt verbetert

Of initiatieven als fairtrade de situatie van boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden daadwerkelijk verbeteren, is overigens een punt van discussie. Zo stelde onderzoeksorganisatie Somo onlangs dat er maar weinig bewijs is voor de effectiviteit van keurmerken. Fairtrade stelde daarop ten onrechte op één hoop te zijn gegooid met andere keurmerken.

Zie ook: Uitrol Fairtrade Original in Duitse supermarkten

Reageer op dit artikel