nieuws

EU promoot agri-producten: €172,5 miljoen

Vers 247

EU promoot agri-producten: €172,5 miljoen

BRUSSEL – De Europese Commissie maakt €172,5 miljoen beschikbaar om de verkoop van Europese agro-voedingsmiddelen in Europa en de rest van de wereld te bevorderen.

Het gaat om 79 campagnes die op touw worden gezet ter promotie van onder meer zuivelproducten, olijven, olijfolie, groenten en fruit, meldt de Europese Commissie in een online persbericht. Groente en fruit zijn met 23 ‘monoprogramma’s voor afzetbevordering’, zoals de commissie het noemt, goed vertegenwoordigd.

Financiering aangevraagd vanuit EU-lidstaten

Vakverenigingen, producentenorganisaties en landbouwinstanties konden tot begin 2018 een oproep doen voor financiering. Voor de goedgekeurde aanvragen van een of meerdere organisaties uit één lidstaat is voor dit jaar in totaal €97 miljoen uitgetrokken. Nog eens €75,5 miljoen is bedoeld voor financiering van ‘multiprogramma’s’ door organisaties uit ten minste twee Europese lidstaten.

Europese kwaliteit benadrukken

Het doel van de campagnes is dat landbouwproducenten beter kunnen communiceren over de kwaliteit van hun producten en om nieuwe markten te openen. De focus ligt op Europese kwaliteit. Phil Hogan, commissaris voor Landbouw en Plattelandsontwikkeling: ‘Europa staat wereldwijd bekend voor zijn kwaliteitsvolle voedingsproducten en zijn culinaire erfgoed. Producenten in de EU kunnen rekenen op de steun van de Europese Commissie om hun hoogwaardige producten bekend te maken in Europa en de rest van de wereld. Ik ben zelf naar verschillende landen gereisd, zoals China, Japan, Mexico en Colombia, om nieuwe markten te openen voor onze producten. Er ligt een groot potentieel in het verschiet.’

Lees ook: Bescherming ‘kwetsbare’ landbouwers tegen supers

Reageer op dit artikel