nieuws

‘Supers scoren goed met keurmerkvis’

Vers 560

‘Supers scoren goed met keurmerkvis’
Het volledige visassortiment is bij elkaar gebracht, zowel vers als diepvries als conserven.

DEN HAAG/UTRECHT – 70 procent van de visproducten in de Nederlandse supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis.

Dat blijkt uit een vandaag (woensdag) verschenen rapport van de beide keurmerkorganisaties ter gelegenheid van de Bewuste Visweek die volgende week plaatsvindt. MSC (Marine Stewardship Council) en ASC (Aquaculture Stewardship Council) vinden dat supermarkten met deze cijfers laten zien ‘dat ze de toekomst van onze oceanen, meren en rivieren serieus nemen.’

Diepvries scoort beter dan conserven

Wel constateren de organisaties grote verschillen tussen productsegmenten. Zo is het aandeel duurzaam gecertificeerde vis in het diepvriesvak met 92 procent veel hoger dan dat in het conservenschap: van vis in blik is maar 42 procent bewezen van duurzame herkomst. Het best gecertificeerd zijn koolvis, kabeljauw en pangasius uit het vriesschap: die vissoorten zijn uitsluitend met een keurmerk verkrijgbaar. Voor tonijn in blik is dat met 24 procent een ander verhaal.

Aanbod keurmerkvis onder de loep

MSC en ASC onderzochten het supermarktaanbod van duurzame visproducten met MSC- of ASC-keurmerk van huismerk, A-merk en andere merken. Vergeleken met andere verkoopkanalen voor vis, zoals restaurants en viswinkels, doen de supers het erg goed. Het aandeel van visproducten met MSC- of ASC-keurmerk in het totale assortiment in dit onderzoek is in lijn met de gegevens van supermarkten (exclusief Aldi en Lidl) die eerder dit jaar zijn gepubliceerd. Daaruit bleek dat het omzetaandeel van visproducten met MSC- of ASC-keurmerk 66 procent was. Hiermee is vis de productgroep met de hoogste keurmerkopname in supermarkten – hoger dan eieren, vlees, koffie, thee en cacao.

Uitdaging ligt in het conservenschap

In het conservenschap heeft slechts 4 op de 10 visproducten een betrouwbare duurzaamheidsindicator. Het gaat hier alleen om wild gevangen vis, die vrijwel uitsluitend wordt aangeboden door A-merken. Vooral wat betreft tonijn hebben relatief weinig A-merk blikproducten het MSC-keurmerk (24%). Dit geldt overigens ook voor tonijn in blik van huismerken. Er is echter ook één conservenmerk dat juist heel goed scoort en alleen maar MSC- gecertificeerde producten aanbiedt, ook op het vlak van tonijn (100%). Omdat alle supermarkten en merkhouders wel het beleid hebben om hun producten onafhankelijk te certificeren, duidt het ontbreken van certificering op duurzaamheidsuitdagingen bij de bron visserij, zoals te hoge bijvangsten of overbevissing.

Oproep aan consument: kies gecertificeerd

Om het percentage keurmerkvis te vergroten, roepen de organisaties consumenten op om in toenemende mate te kiezen voor gecertificeerde blikken. Op deze manier kan duurzame visserij worden gestimuleerd. De Bewuste Visweek, van 24 tot 30 september, moet meehelpen de bewustwording te vergroten. Tijdens deze week wordt duurzame vis in de spotlights gezet. Het is een jaarlijks terugkerende campagne geïnitieerd door MSC en ASC, samen met supermarkten, cateraars, merken, viswinkeliers en leveranciers.

Zie ook: Keurmerk steeds populairder in de supermarkt

Reageer op dit artikel