nieuws

Genomineerden winst GfK Versrapport bekend

Vers 2294

DONGEN – De genomineerden voor winst in het GfK Versrapport zijn bekend. Dit jaar zijn er alleen winnaars per assortimentsgroep en geen totaalwinnaar.

Genomineerden winst GfK Versrapport bekend
Foto: Marcel van Hoorn

De volledige uitslag van het GfK Versrapport 2018 wordt komende week gepubliceerd op Foodmagazine.nl. Het gaat daarbij om de supermarktketens die van hun klanten de hoogste waardering krijgen voor de afdelingen brood, groente en fruit en vers vlees. Per categorie is al bekend welke ketens in de top-3 staan. Vorig jaar werd Jan Linders nog uitgeroepen tot de supermarkt met de hoogste waardering in vers. Dit jaar is ervoor gekozen om alleen nog prijzen uit te reiken per versgroep, geen totaalwinnaar meer.

Drie grootste versgroepen in onderzoek

Research director Joop Holla van GfK: ‘In dit rapport nemen we de drie grootste versgroepen mee, die samen goed zijn voor tweederde van de versomzet in de Nederlandse supermarkten. Op basis daarvan bepaalden we de beste verssupermarkt. Echter op andere momenten doen we ook onderzoek naar het imago in andere versgroepen. Dat was verwarrend. Daarom kiezen we er nu voor om winnaars uit te roepen in de drie afzonderlijke versgroepen, met drie afzonderlijke prijzen.’  Zo werd afgelopen week nog Plus uitgeroepen tot beste verkoper van vleeswaren in een onderzoek dat geen rol speelt in het GfK Versrapport.

Genomineerden in alfabetische volgorde

De drie ketens die mogelijk komende week bezoek krijgen vanwege hun hoge klantwaardering voor de broodafdeling zijn, in alfabetische volgorde: Albert Heijn, Jan Linders en Plus. Bij groente en fruit gaat het om: Albert Heijn, Lidl en Nettorama. De vier genomineerde ketens in vers vlees zijn: Emté, Hoogvliet, Nettorama en Plus. In het Gfk Vversrapport 2018 zijn 17 ketens opgenomen. Het rapport laat ook zien hoe de waardering van consumenten voor de verschillende versafdelingen in de supermarkt zich over het algemeen ontwikkelt. Vorig jaar kreeg de supermarktbranche gemiddeld een 7,27 voor de broodafdeling, exact hetzelfde cijfer voor groente en fruit, terwijl de vleesafdelingen met een 7,19 werden gewaardeerd.

Andere interessante elementen

Andere interessante elementen uit het onderzoek betreffen de ontwikkelingen op het gebied van waardering in vers bij Albert Heijn en Jumbo, alsmede de mogelijke verdere progressie van discounters Aldi en vooral Lidl. Laatstgenoemde keten eindigt al jaren hoog in groente en fruit, maar maakte vorig jaar ook progressie in de assortimentsgroep vers vlees.

Reageer op dit artikel