nieuws

Populariteit blauwe bes groeit flink

Vers 645

Populariteit blauwe bes groeit flink

DEN HAAG – De supermarktomzet van blauwe bessen is de laatste jaren flink gegroeid. In 2017 was deze ruim 250 procent hoger dan in 2013. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De prijs van de blauwe bes veranderde nauwelijks. Naast blauwe bessen, zijn ook andere fruitsoorten meer gekocht door de Nederlandse consument.

Ook in het eerste halfjaar van 2018 toont de blauwe bes omzetgroei. Volgens CBS verkochten supermarkten in dit halfjaar 8 procent meer van dit klein fruit dan in dezelfde periode van 2017. De toenemende vraag naar zacht, klein fruit zorgt ervoor dat fruittelers meer oppervlakte beschikbaar maken voor blauwe bessen, rode bessen, bramen en frambozen. In 2018 is 1930 hectare open grond ervoor in gebruik, wat 11 procent meer is dan een jaar eerder. Voor de populaire blauwe bes is 970 hectare gereserveerd. Dat is twee derde meer dan in 2013. Na appels en peren bezetten de bessen de derde plaats in de ranglijst meest geteelde fruitsoorten in Nederland.

9,8 miljoen kilo blauwe bessen

CBS meldt daarnaast dat de import sterk gestegen is. In 2017 voerde Nederland 9,8 miljoen kilo verse blauwe bessen in, waarvan ongeveer 60 procent in Nederland is geconsumeerd. De bes kwam vooral uit Spanje (50,6%). Vergeleken met 2013 valt op dat de fruitsoort bijna niet meer uit Chili komt. Eerst ging het om 27,4 procent (2013), in 2017 slechts om 3,4 procent.

Gezond imago

De stijgende vraag naar blauwe bessen komt mede dankzij het gezonde imago van de fruitsoort. Consumenten kopen de vrucht vooral in de maand mei.

Reageer op dit artikel