nieuws

Delhaize lanceert lijn kindergroenten

Vers 2431

Delhaize lanceert lijn kindergroenten

BRUSSEL – Delhaize heeft gangbare groenten avontuurlijke namen gegeven. De hoop is dat het de consumptie van groenten door kinderen bevordert.

Het gaat om twaalf groenten in de schappen van Delhaize die samen met kinderen zijn hernoemd met een knipoog naar magische verhalen, sprookjes en verhalen van trollen en druïden.  Zo heet witlof nu ‘drakentanden’, zijn worteltjes ‘oranje raketten’ en  prinsessenboontjes zijn ‘kikkerski’s’. De keten komt met nog meer verrassende nieuwe groenten. Zo heten paprika’s schatkistjes, ijsbergsla is feeëndekentje en snoeptomaatjes zijn clownsneuzen.

Consumptie groenten te laag

Volgens Het Laatste Nieuws  eet slechts 5 procent van de Belgische bevolking dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550 gram fruit en groenten. Kinderen en jongeren scoren daarbij het laagste: in de leeftijdscategorieën 6-17 jaar eet haast niemand dagelijks genoeg fruit en groenten. De krant: ‘De gemiddelde groenteconsumptie bij kids tussen 6 en 13 jaar ligt bijvoorbeeld slechts op 100g, terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt.’

Schoolkinderen betrokken bij project

De namen zijn samen met scholen bedacht. Albert Heijn in Nederland werkt al langer met een raad van schoolkinderen. De ‘denktank’ telde bij oprichting 30 kinderen uit Zaandam die met de directie van het supermarktconcern meedenken over ‘strategische dilemma’s op het gebied van gezondheid’. In Nederland is de consumptie van groenten en fruit  ook gedaald, zo bleek uit onderzoek in 2016. Vooral gezinnen met kinderen eten minder groenten.

Ook Jumbo al actie

Jumbo had onlangs ook een actie lopen om lekker en gezond eten makkelijk en bereikbaar te maken voor iedereen. Om gezinnen met kinderen hierbij te helpen, sloeg Jumbo de handen ineen met de bedenkers van ‘De Reis van 5’.

Lees ook: alle nieuws over vers en agf

Reageer op dit artikel