nieuws

Alpro mag zuivelverwijzingen blijven gebruiken

Vers 2166

Alpro mag zuivelverwijzingen blijven gebruiken

BREDA – Alpro mag gebruik mag blijven maken van verwijzingen als ‘variatie op zuivel’, ‘variatie op melk’, ‘plantaardige variatie op yoghurt’ of ‘yoghurtvariatie’ bij de verkoop van zijn plantaardige voedingsproducten.

Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch vandaag (dinsdag) bepaald.

‘Angst van NZO ongegrond’

De Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) had hoger beroep aangetekend tegen een uitspraak uit 2014 waarin hetzelfde oordeel al was geveld. Ook het hof meent dat de angst van de NZO ongegrond is dat de consument zou denken dat de producten van Alpro geen plantaardige maar zuivelproducten zijn.

Alpro tevreden over uitspraak

Alpro maakt naar eigen zeggen bij elke gelegenheid duidelijk dat zijn producten plantaardig zijn en constateert dat ook het Gerechtshof meent dat er geen verwarring bestaat over de aard van de producten. In een soortgelijke zaak in België, werd Alpro eveneens in het gelijk gesteld. Alpro laat in een persbericht weten tevreden te zijn met de uitspraak van het hof en voelt zich gesterkt in zijn overtuiging dat de consument correcte informatie krijgt over zijn producten.

‘Wekken geen verkeerde indruk’

‘Wij willen de consument in de eerste plaats juiste en duidelijke informatie meegeven. Wij wekken dan ook niet de indruk dat we melk, zuivel of yoghurt produceren’, aldus René van den Cruijsem, Commercieel Manager van Alpro Nederland. Ook uit de andere informatie en illustraties die de fabrikant op verpakkingen, in reclame en op websites gebruikt, blijkt volgens het bedrijf zelf dat het steeds de intentie heeft om ondubbelzinnig te uiten dat het om plantaardige producten gaat. Alpro ziet zich nu nogmaals hierin bevestigd door de gerechtelijke uitspraak in het hoger beroep en zal dit consequent blijven toepassen.

Consument beseft verschil maar al te goed’

‘De gebruikte terminologie op onze verpakkingen verduidelijkt tot welke categorie onze producten behoren. Als we onze producten voorstellen als een ‘variatie’ op melk, zuivel of yoghurt, beseft de consument maar al te goed het verschil tussen onze producten en de melkproducten in het schap’, zegt Van den Cruijsem.

Reageer op dit artikel