nieuws

Vier ketens aan top fair share in vers

Vers 5716

Vier ketens aan top fair share in vers

DONGEN – Deen, Lidl, Nettorama en Emté scoren het beste met hun versomzet, zo blijkt uit verse cijfers van onderzoeksbureau GfK. De ketens scoren allemaal met de vergroepen een fair share van 104. Dirk doet het met 87 relatief het slechtst, terwijl Aldi door de grens van 90 breekt.

Vorig jaar voerde Nettorama nog alleen de ranglijst aan met een fair share van 106. Dit is een marktaandeel in vers in vergelijking met het totale marktaandeel van de formule. Ketens die met hun fair share boven de honderd scoren halen dus relatief een hoog percentage van hun omzet uit de vers. Dat zijn in de editie van 2017 nog zes ketens, twee minder dan een jaar eerder. Dat komt omdat Spar iets terugzakt in vers (van 100 naar 99) en Dekamarkt zelfs terugzakt van 102 naar 97.

Flinke verbetering voor Boni

Marktleider Albert Heijn zit op een fair share van 103, terwijl Jumbo met een fair share van 97 in de middenmoot van de branche staat. Plus doet het even goed als Albert Heijn, wat een lichte daling betekent ten opzichte van vorig jaar. De grootste verbetering op de ranglijst is er voor Boni, dat vorig jaar nog op de 15e plaats stond met een score van 92 en nu de 13e plaats deelt met Coop met een fair share van 96. Coop verbetert zich overigens ook, van 94 naar 96.

Opmars van prijsketens zet door

Het onderzoek bevestigt wederom de opmars in vers van ketens die traditioneel juist goed scoorden met goedkope kruidenierswaren. Nettorama is al enkele jaren een topper, Lidl klimt dit jaar door naar de eerste plaats, Boni presteert een stuk beter en Aldi breekt door een historische grens. Dirk blijft wel hangen en verbetert zich niet ten opzichte van vorig jaar.

Meer achtergrond en de fair shares per productgroep staan in de printeditie van Distrifood (week 40, pagina 13)

Klik hier voor de digitale editie (voor abonnees) >>>
Klik hier voor abonnementsopties >>>

fair shares in vers

Reageer op dit artikel