nieuws

Dubbele nominatie AH voor Liegebeest

Vers 3027

Dubbele nominatie AH voor Liegebeest

AMSTERDAM – Actiegroep Wakker Dier heeft de nominaties voor zijn jaarlijkse Liegebeest-verkiezing bekendgemaakt. Van de Nederlandse supermarkten is alleen Albert Heijn genomineerd, maar dan wel direct twee keer.

Dat blijkt uit het overzicht van de genomineerde partijen zoals Wakker Dier dat op zijn eigen website heeft gepubliceerd. Andere genomineerde partijen zijn fabrikanten Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Wakker Dier biedt consumenten sinds enkele jaren de kans om te stemmen op bedrijven die in de ogen van de actiegroep ‘liegen of misleiden over dierenwelzijn’ en zo consumenten op het verkeerde been zetten.

Lidl ontsnapte vorig jaar

De laatste supermarktketen die de prijs won was Plus in 2014. Vorig jaar was Lidl één van de genomineerden en leek te gaan winnen. Omdat de discounter op het laatste moment maatregelen bekendmaakte trok Wakker Dier de nominatie echter in. Het kalfsvlees van Vitel-Oké werd daarna uitgeroepen tot Liegebeest 2016. Jaarlijks stemmen ongeveer vijftienduizend consumenten in de verkiezing.

AH genomineerd voor ham en zalm

Albert Heijn is deze keer genomineerd voor vanwege een reclame waarin het bedrijf ‘haar op elkaar gepropte kweekzalmen’ omschrijft als ‘hele blije vissen’ en voor een artikel over de luxe serranoham in het blad Allerhande waarin varkens in de wei te zien zijn.  Volgens Wakker Dier krijgen de voor het product gefokte varkens ‘de Spaanse zon nooit te zien. Zij zitten hun hele leven lang opgesloten in krappe, benauwde hokken, zonder stro of modder om te wroeten’.

Grazende koeien bij zuivelmerk Almhof

Zuivelmerk Almhof dankt de nominatie aan reclames waarin koeien grazen in een alpenwei. Het bedrijf houdt volgens Wakker Dier echter een groot deel van haar koeien binnen. Visbedrijf Rio Mare zou tonijn ondanks een nadruk op ‘welzijn’ levend laten invriezen ‘waardoor ze sterven door verstikking of bevriezing’. De koffiemelk Halfvol Plantaardig van Friesche Vlag zou anders dan de naam suggereert voor ’96 procent’ bestaan uit koemelk.

Lees ook: Hoe kijken supermarkten naar Actiegroepen

Download: Whitepaper versontwikkelingen in pilotstores

Reageer op dit artikel