artikel

De onstuitbare opmars van proteïnezuivel

Vers 2027

ZALTBOMMEL – Consumenten reduceren suiker, zout, koolhydraten en vet ten faveure van eiwitten. Proteïnezuivel is binnen het supermarktkanaal een grote trend. Veel nieuwe producten spelen hier op in. Cijfers van IRI illustreren een indrukwekkende ruime verdrievoudiging van omzet ten opzichte van 2016. High proteïn komt ook steeds vaker in andere categorieën terug, maar daar is het minder duidelijk in cijfers weer te geven.

Proteïne toevoegen aan producten is booming. De eiwitten zijn vooral te vinden in dierlijke producten als vlees, kip, vis en zuivel, maar ook in de natuurlijke producten soja, noten en hele granen. Bij zuivel valt de groei extra hard op laten de meest recente cijfers van IRI zien. Waar in 2016 nog voor €18,9 miljoen proteïnezuivel werd verkocht door de gezamenlijke supermarkten, inclusief harddiscount, is dat gestegen naar €63,2 miljoen nu (MAT 36). ‘Proteïnezuivel is echt on trend’, zegt IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld tegen Distrifood.

Veel introducties in proteïnezuivel

‘Hierdoor spelen ook heel veel introducties er op in. Consumenten vervangen veel voedingsstoffen door eiwitten. Vandaar dat eiwitrijke producten zich positief ontwikkelen. Eiwit is ook voor de spieropbouw, dus extra populair bij sporters. Binnen zuivel zijn er het afgelopen jaar heel veel nieuwe concepten op de markt gekomen.’ Van Beekveld doelt onder meer op Melkunie Protein, Breaker High Protein, Lindhals, Campina kwark en Alpro Go on die hier op inspelen en allemaal erg succesvol zijn. Het drijft de groei van het hele segment.

‘Proteïnezuivel is écht on trend. Hierdoor spelen ook heel veel introducties er op in.’

Sjanny van Beekveld van IRI

Proteïneshakes rukken op in Stayers-ranglijst

De stijgende trend werd vanaf 2017 goed zichtbaar toen de omzet steeg van €35,3 miljoen (ten opzichte van €18,9 miljoen in 2016) en doorgroeide naar €63,2 miljoen nu. De in het oktobernummer van Foodmagazine gepubliceerde Stayers-ranglijst illustreert de opmars goed met een opvallende 12e plek voor Melkunie Protein Shakes. Jaarlijks laat Foodmagazine onderzoeksbureau IRI terugblikken op succesvolle introducties van twee jaar geleden. In 2018 stond Melkunie Protein al als concept in de Stayers-lijst op de derde plaats. Het concept uit 2016 is echter in 2017 zeer succesvol uitgebreid, met onder meer proteïneshakes. Deze shakes alleen al leveren supermarkten op dit moment €3,2 miljoen omzet op op jaarbasis. De shakes zijn beschikbaar in twee smaken: Raspberry-Strawberry en Tropical. De eerste is het grootst (zie afbeelding). Distributie kwam snel op niveau en inmiddels hebben beide varianten meer dan 90 procent distributie. De promotiedruk ligt op 28 procent.

 

Marktaandeel proteïnerijk al 5,4 procent

Het succes van proteïnerijke zuivelproducten is geen hype, maar zet door, constateert IRI. Het marktaandeel van proteïnezuivel binnen verse zuivel (exclusief melk), stijgt van 1,8 procent in 2016, naar 3,2 procent in 2017, 4,7 procent in 2018 en 5,4 procent in 2019 (MAT 36). Bij Plus wordt de trend volledig herkend. ‘Het feit dat er steeds meer aandacht is voor een gezondere levensstijl, waarbij ook aandacht is voor een gezond ontbijt en meer bewegen, dragen bij aan deze trend’, zegt woordvoerder Sophie van de Fliert. ‘De producten van Skyr zijn hier goede voorbeelden van. Daarnaast spelen ook andere fabrikanten in op deze trend. Zo hebben we van Melkunie Breaker High Protein en van Ehrmann High Protein shot caffé latte in het assortiment.’

Kleinere porties in opkomst

Jumbo ervaart vooral dat de kleinere porties die extra proteïne bevatten, en geschikt zijn voor 1 persoon, in opkomst zijn. ‘Steeds meer klanten denken een tekort aan eiwitten binnen te krijgen in hun dagelijkse voeding’, zegt Nick Claassen namens de keten. ‘Daarom zoeken ze naar producten die extra proteïne bevatten. Een andere reden kan zijn dat mensen minder willen eten op een dag. Eiwitten even een vol gevoel en dat is mooi meegenomen als je op de calorieën moet letten. Daarnaast zien we ook dat sporters op zoek zijn naar dergelijke producten om sneller en beter te kunnen trainen, zij hebben immers meer proteïne nodig. Proteïne kun je in principe overal aan toevoegen, dus je ziet dit ook over meerdere productgroepen heen. Zoals in melk, yoghurt, kwark en drinkyoghurt. Zowel in houdbaar als gekoelde items.’

‘Proteïne kun je in principe overal aan toevoegen, dus je ziet dit ook over meerdere productgroepen heen.’

Nick Claassen van Jumbo

Flexitariërs zien zuivel als natuurlijke eiwitbron

Pauline van den Brandhof zegt namens Albert Heijn dat binnen het zuivelsegment mensen graag high proteïn producten kopen. ‘Ze zijn niet meer alleen relevant voor sporters, maar de trend breidt zich verder uit onder mensen die een actief leven leiden. Door de opkomst van vegetariërs en flexitariërs wordt zuivel nóg belangrijker als natuurlijke eiwitbron.’ Albert Heijn heeft in het schap alleen high-protein-producten onder A-merk.

Ondernemer Rens van der Linden zet stevig in op proteïnerijk

AH-ondernemer Rens van der Linden in Amstelveen is een voorbeeld van een ondernemer die dit gat in de markt ziet. En niet alleen als het om zuivel gaat. Hij verkoopt voedingssupplementen via Lindenfood.com en begon bovendien met de verkoop van het eiwitrijke Kiki Health, zowel online als in zijn winkel. Dit assortiment is volgens hem in supermarkten nog een onontgonnen gebied. ‘Het is een enorme groeimarkt. Het wordt volgens mij de volgende hype na glutenvrij. Een markt waar we iets van mee kunnen en moeten pakken. Op dit moment wordt er vooral online veel geld aan uitgegeven. Bij ons kunnen ze die producten nu ook gewoon met de boodschappen meenemen.’ Ander voorbeeld is Jumbo Haydnplein in Heemskerk dat eerder dit jaar het XXL Nutrition-assortiment uitbreidde met nog meer smaken.

Vitaminen en mineralen groeien ook hard

Deze voorbeelden zijn geen incidenten. IRI becijfert een duidelijke groei van vitaminen en mineralen in het supermarktkanaal. Sjanny van Beekveld: ‘Het gaat om voedingssupplementen in de vorm van pilletjes et cetera.’ In 2016 werd voor €11,9 miljoen omgezet, in 2017 was dat al €13,1 miljoen, in 2018 €14,0 en in 2019 (MAT36) €14,4 miljoen.

Andere categorieën tonen ook groei

Eiwittoevoegingen zijn dan ook duidelijk niet alleen voorbehouden aan zuivel. Sjanny van Beekveld: ‘High protein zie je ook steeds vaker in andere categorieën terugkomen, maar daar is het wat minder duidelijk in cijfers weer te geven.’  Een deze week verschenen persbericht bevestigt IRI’s constatering. ‘Proteïnerijk voedsel van de toekomst’, daar richt de Future Food Group, die begin oktober van start is gegaan, zich op. De meeste producten van hun assortiment vleesvervangers zijn gemaakt op basis van eiwitrijke planten, zoals kikkererwten of algen. Future Food Group richt zich op de retail/cash & carry, out-of-home en de foodservice. En zo zijn er tal van voorbeelden te noemen, bleek ook uit de rondgang die Distrifood recent op de Anuga maakte. De grootste foodbeurs ter wereld toonde dit jaar veel eiwitrijke plantaardige producten. Insectenburgers en ‘hybride’ vleesproducten stalen de show op de beurs in Keulen.

Reageer op dit artikel