artikel

Vis verandert in lifestyleproduct

Vers 2203

De vis-, mossel- en garnalenbestedingen in Nederland stijgen, mede door de positionering van vis als lifestyleproduct. En gezondheid verkoopt. Het aandeel gecertificeerde visproducten steeg door.

Vis heeft een gezond imago. Al jaren wordt aangeraden vaker vis op het menu te zetten. Dit vertaalt zich nu ook in de supermarktomzet. Kochten Nederlanders volgens GfK in 2017 nog voor €73 aan vis en €21 aan schaaldieren, in 2018 was dit opgelopen naar respectievelijk €86 en €26. Het aandeel van de supermarkten in de totaalverkoop van vis, schaal- en schelpdieren bleef rond de 80 procent liggen. Jongeren en tweeverdieners kopen relatief weinig vis, schaal- en schelpdieren, gezinnen met kinderen geven er relatief het meest aan uit. Zij zitten volgens GfK op een fair share van 106.

Diepvries duurzaamst

Steeds meer vis in de supermarkten is duurzaam gevangen, herkenbaar aan certificaten als die van het Marine Stewardship Council (MSC). Uit onderzoek door Marketing Tribune van 5 juni dit jaar blijkt dat het aandeel van de keurmerken in diepvries met ruim 90 procent het hoogst is, gevolgd door verse vis met ruim 80 procent. Conserven blijven hierop sterk achter. Nog niet de helft van de conserven is nu gecertificeerd. De verklaring is deels dat veel visconserven tonijn en sardines bevatten. Voor die vissoorten is het maken van internationale afspraken rond duurzame vangst gecompliceerder dan voor bijvoorbeeld kabeljauw. Het aandeel gecertificeerde visconserven groeit wel. De progressie komt voornamelijk op het conto van A-merken.

Groei lekkerbekjes

Niet alleen in Nederland, ook in Europa komt vis vaker op tafel. De verkoop van vis profiteert internationaal van de stijgende interesse van consumenten voor producten zonder toevoegingen en met gezondheidsvoordelen, concludeert Iglo uit recent onderzoek. Die hebben namelijk de hoogste aankoopintentie, blijkt uit een recente Nielsen-studie (UK Homescan Survey 2018 – Q43). Dit verklaart volgens Iglo mede dat vis, zowel vers als in diepvries, binnen het Nederlandse supermarktkanaal met 3,2 procent in waarde groeit (YTD P4).

Binnen diepvries groeien met name gepaneerde producten. De diepvriesverkoop van vissticks steeg in een jaar tijd met 2,4 procent en die van overig gepaneerd met 5,0 procent (MAT P5).

Meest in het oog springend is de groei van lekkerbekjes (+13,5 procent MAT P5). Het aandeel van diepvrieslekkerbekjes is begin dit jaar gegroeid van 61,2 procent naar 65,2 procent. De lancering van Iglo Lekkerbekjes in 2013 gaf destijds een impuls aan dit segment. Inmiddels zijn Iglo Lekkerbekjes in omzet goed voor ongeveer een op de vier verkochte, gepaneerde visproducten. Reden voor het merk om een nieuwe premiumlijn te ontwikkelen: Lekkerbekje Oergranen. De gebruikte coating sluit aan op de huidige broodtrends, zoals het gebruik van ‘natuurlijke’ ingrediënten van vroeger. De broodkorst van de Lekkerbekjes Oergranen bestaan uit verschillende granen en zaden, zoals pompoen- en zonnebloempitten, speltgranen, tarwe en gerst. Verder bevatten ze geen toegevoegde kunstmatige smaak- of kleurstoffen. Daarbij is het vezelgehalte hoger dan die van traditionele lekkerbekjes. De nieuwe lekkerbekjes zijn gemaakt van 100 procent Alaska Koolvis met MSC-certificaat.

Reageer op dit artikel