artikel

Jumbo eerste supermarkt Beter Leven 1 ster

Vers 2560

VEGHEL – Jumbo heeft als eerste supermarktketen zuivelproducten met een Beter Leven kenmerk 1-ster in zijn assortiment. Commercieel directeur Olaf de Boer van Jumbo vertelt waarom de formule deze stap zet.

De Boer werkte eerder onder meer voor Ahold en Metro Cash & Carry. Sinds juni 2018 is hij Jumbo’s Executive Director Buying & Merchandising. In die rol introduceert hij nu de nieuwe lijn zuivelproducten in de Jumbo-winkels.

Waarom lanceert Jumbo deze producten?

Volle yoghurt van Jumbo

‘We merken dat een groeiend aantal klanten waarde hecht aan duurzame thema’s. De ene klant heeft wensen op het gebied van duurzaamheid en de ander op het gebied van diervriendelijkheid, milieu of mensenrechten. De belangstelling voor thema’s als duurzaamheid is weliswaar niet compleet nieuw, wel zien we de laatste anderhalf, twee jaar een duidelijke versnelling van het aantal klanten dat echt waarde hecht aan deze onderwerpen. Daarnaast past dit initiatief in de filosofie van de familie Van Eerd om producten op de schappen te zetten die zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu.’

Leg dat laatste eens uit?
‘Het Beter Leven-keurmerk hebben we als Jumbo zijnde jaren geleden al omarmd. Dat deden we eerst bij kip, eieren en vleeswaren, nu dus ook binnen zuivel. En wat mooi is om te zien is dat een groeiend aantal klanten weet waar het keurmerk precies voor staat.’

Wat maakt dit keurmerk anders dan andere keurmerken?
‘We hebben met Jumbo binnen zuivel eerst de stap gemaakt van stalmelk naar weidemelk. En inmiddels hebben we ook PlanetProof melk op het schap staan. Wat we zien is dat de wens van de ene klant verschilt van de andere. Er zijn bijvoorbeeld klanten die de eerder genoemde thema’s heel belangrijk vinden en klanten die dit minder belangrijk vinden, omdat ze het vanwege de hogere prijs niet kunnen of willen betalen. Dan zit je dus met de vraag hoe je het assortiment moet afstemmen op de wensen van de klant. Dit keurmerk is er voor klanten die een diervriendelijkere en duurzamere keuze willen maken. Het is ontwikkeld door de Dierenbescherming, Vogelbescherming Nederland en Natuur & Milieu en zodoende is er aandacht voor dierenwelzijn, natuur en het milieu.

‘We beginnen met sterrenmelk en yoghurt. Slaan die aan dan volgt er meer BL 1-ster zuivel’

Olaf de Boer, Commercieel directeur van Jumbo

Dat er naar al die verschillende aspecten wordt gekeken, is ook de route die Beter Leven zelf wil nemen. Naast aandacht voor de natuur, staat het keurmerk ook voor duurzaamheid. Zo moet er sprake zijn van groene energie tijdens de productie. In het geval van de zuivel komt het voer van de koeien uit de lokale omgeving. En de eisen voor dierenwelzijn zijn niet te vergelijken met de eisen bij andere keurmerken. De Dierenbescherming heeft harde eisen neergelegd voor hoe de kalveren en de koeien moeten leven. Dierenwelzijn is de kern waarom Jumbo dit keurmerk voert.’

Waarom is Jumbo de eerste supermarktketen met dit keurmerk?

Halfvolle melk van Jumbo

‘Wij hebben al een jarenlange samenwerking met de Dierenbescherming. We zijn ook al jaren in gesprek over deze introductie. De afgelopen driekwart jaar hebben we de haalbaarheid getoetst. Dat is dus een lang proces. Of andere supermarktketens dit ook kunnen lanceren. We hebben geen exclusiviteit. Echter de boeren die de zuivel moeten leveren, moeten voldoen aan bepaalde standaarden. Het vraagt om een investering om dit op het schap te krijgen. We beginnen bij Jumbo eerste met de sterrenmelk en de yoghurt. Als blijkt dat het aanslaat bij de klanten, rollen we ook andere producten met een ster uit in het zuivelschap.’

Wat ziet de klant in het schap?
‘Op de pakken melk staat ten eerste een BLK-logo op de verpakking. Daarnaast zie je een afbeelding van een koe. Een blije koe die de klant recht aankijkt en tevens staat de naam van de koe vermeld op de verpakking. Op de zijkant van het pak staat een verhaal over het hoe en waarom achter het product en het keurmerk.’

Hoeveel melkboeren doen mee aan dit concept?
‘Op dit moment doen er zes boeren mee. De vraag van de klant zal uiteindelijk bepalen hoeveel volume we nodig hebben. Ja, meedoen betekent hogere kosten voor de boer, maar wij betalen de boer ook meer dan voor reguliere melk. En daarnaast vergoeden we ook een deel van de extra kosten die zij moeten maken. Het is in ieder geval financieel aantrekkelijk voor een boer om hiermee te beginnen.’

Meer investeringen dus, dat heeft ook effect op de prijs in de winkel.

Volle melk van Jumbo

‘De melk met het keurmerk is inderdaad duurder dan reguliere melk van het huismerk. Weidezuivel met het Planet Proof keurmerk is het goedkoopst. Tussen die zuivel en de 1 Ster Beter Leven zuivel zit ongeveer een dubbeltje. Maar die prijs kan in de toekomst anders worden. Het is in ieder geval zaak dat de boer er een gezonde boterham aan kan verdienen. De zuivel ligt in alle Jumbo-winkels.’

Vlees, kip, zuivel. Gaat Jumbo nog in meer categorieën aan de slag met het keurmerk?
‘Zeker weten, maar daar kan ik op dit moment nog niets over zeggen. Het is nu eerst zaak om de zuivelproducten onder de aandacht te brengen van de klant. Dat doen we zoals gezegd op de verpakking, maar ook via communicatie op het schap en koeling- en vloerstickers. Daarnaast komt er in de Hallo Jumbo een artikel over de zuivel en verspreiden we informatie via onze (social) media-kanalen.’

Reageer op dit artikel