artikel

Wat doen supermarkten tijdens de Week Zonder Vlees?

Vers 3955

AMSTERDAM – Nederlandse supermarkten haken op grote schaal in op de Week Zonder Vlees. Twaalf ketens organiseren deze week activiteiten rondom de vegetarische actieweek. Onder meer Lidl en Plus doen dit jaar voor het eerst mee.

De Week Zonder Vlees wordt dit jaar voor de tweede keer gehouden. De actieweek gaat komende maandag (11 maart) van start en duurt zeven dagen. In totaal heeft de stichting achter de week 69 partners aan zich gebonden, waaronder 12 retailers. Vanuit de supermarktsector zijn dit jaar Lidl, Marqt, Natuurwinkel, Odin en Plus voor het eerst van de partij. Ook vanuit fabrikantenhoek hebben meer partijen zich aangesloten.
Plus doet dit jaar voor het eerst mee, een logische stap zegt Sophie van de Fliert van het supermarktbedrijf. ‘Als Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland vinden wij dierenwelzijn en milieu belangrijk. Het zijn zelfs twee van de pijlers in ons mvo-beleid. Vaker een dagje geen vlees eten is een kleine moeite, maar heeft een enorm positieve impact op dierenwelzijn en milieu. Daarom hebben we ons verbonden aan de nationale Week Zonder Vlees.’

Deelnemende supermarkten

(dikgedrukte ketens voor het eerst)

Albert Heijn
Aldi
Coop
Deen
Ekoplaza
Jumbo
Lidl
Marqt
Natuurwinkel
Odin
Plus

Spar

Niet saai, smakeloos en ingewikkeld

De initiatiefnemer van de vegetarische actieweek is Isabel Boerdam, bekend van de foodblog en het gelijknamige boek De Hippe Vegetariër. Het is bedoeld om bij consumenten de vooroordelen over maaltijden zonder vlees of vis weg te halen. ‘Het zou saai, smakeloos of ingewikkeld zijn. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk. Iedereen die meedoet zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.’

Vorig jaar minder vlees verkocht

Bij de eerste editie kreeg Boerdam direct de steun van 53 partners en genereerde de campagne veel publiciteit. Cijfers van onderzoeksbureau IRI lieten later zien er voor €1,1 miljoen minder vlees verkocht is in de supermarkten dan in de weken ervoor. De verkoop van vleesvervangers, veel supermarkten hadden deze in de aanbieding, steeg met ongeveer hetzelfde bedrag. Sjanny van Beekveld van IRI eerder hierover in Distrifood: ‘De omzet van rund- en varkensvlees bij de gezamenlijke supermarkten lag 5 procent lager dan het gemiddelde in de weken ervoor in 2018. Er lijkt een verschuiving plaats te hebben gevonden naar vleesvervangers.’ Opvallend genoeg werd bij kip juist een stijging van 3 procent genoteerd in dezelfde periode.

Jaarlijks terugkerend evenement

Het succes van de eerste week was aanleiding om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken. Een stichting met een vierkoppig bestuur en een groot aantal partners tekenen hiervoor. Boerdam is voorzitter van de stichting. ‘85 procent van de partners van vorig jaar doet weer mee. Dat laat zien dat de campagne echt impact heeft gehad. Daarnaast hebben 16 nieuwe partners zich bij de campagne aangesloten, dus de maatschappelijke betrokkenheid is groot. Daar zijn we enorm blij mee.’

 

‘Niet alleen de verkoop van vleesvervangers groeit hard, ook het assortiment is de afgelopen periode flink uitgebreid. We zijn dan ook de grootste verkoper van vegetarisch assortiment in Nederland.’’

Anoesjka Aspeslagh, Albert Heijn

Veel acties bij Albert Heijn

Albert Heijn was vorig jaar al verbonden aan de campagne en heeft nu opnieuw ingetekend als partner. Woordvoerder Anoesjka Aspeslagh somt op wat Albert Heijn allemaal op het programma heeft staan. ‘We besteden volgende week aandacht aan de Nationale Week Zonder Vlees in de Allerhande en de Bonusfolder, met stickers op de producten en korting op het hele assortiment A-merk vegetarische vleesvervangers, vleeswaren en diepvriesproducten. Deze week zijn alle vleesvervangers van ons eigen merk al in de aanbieding.’

Speciale pagina met informatie

Albert Heijn lanceert maandag een speciale pagina op de website met meer informatie over vegetarische en veganistische vleesvervangers, AH.nl/vega. Meedoen in de actieweek past volgens Aspeslagh in de trend. ‘De verkoop van vleesvervangers groeit enorm. Vooral de flexitariër, die soms wel en soms geen vlees eet, is in opmars: meer dan de helft van de Nederlanders geeft aan dat er zeker drie dagen in de week geen vlees op tafel komt. Uit ons jaarlijks onderzoek ‘Hoe eet Nederland’ blijkt bovendien dat het aandeel huishoudens dat aangeeft wel eens vleesvervangers op het menu te hebben staan, is gestegen van 37 procent in 2015 naar 45 procent in 2018. De trend naar een flexitarisch eetpatroon is duidelijk te zien in onze winkels. Niet alleen de verkoop van vleesvervangers groeit hard, ook het assortiment is de afgelopen periode flink uitgebreid. We zijn dan ook de grootste verkoper van vegetarisch assortiment in Nederland.’

Goede kans voor Deen

Deen zegt bij monde van woordvoerder Geertje Meijer dat de actieweek voor de formule een goede kans is. Ook Deen is voor het tweede jaar partner. ‘We doen dit jaar weer mee omdat er steeds meer vraag is naar alternatieve producten in plaats van vlees. Wij hebben een heel groot assortiment vegetarische producten en de Week Zonder Vlees is een uitstekende manier omdat assortiment onder de aandacht te brengen. Dat doen we overigens altijd vanuit de zienswijze dat de keuze voor alternatieve producten bij de klant ligt. Het is dan ook niet zo dat in de week geen vlees in de folder van Deen staat.’ Deen besteedt in de actiefolder en het maandmagazine aandacht aan de actieweek. ‘Op de winkelvloer heben we een opvallende vloersticker voor het schap over de Week Zonder Vlees. Daarnaast maken we in samenwerking met fabrikant Santa Maria een verwijzing naar hun producten en hun vegetarische recepten.’

 

‘Op de winkelvloer heben we een opvallende vloersticker voor het schap over de Week Zonder Vlees’

Geertje Meijer van Deen

Plus gebruikt nieuwsbrief en social

Plus gebruikt de nieuwsbrief en de sociale mediakanalen om klanten te informeren over de Week Zonder Vlees. Daarnaast heeft de keten een plekje geboekt in het speciale magazine dat de organisatie van de week vespreidt. ‘De consument vindt bovendien op onze website op een speciale pagina (Plus.nl/weekzondervlees, red.) meer informatie. Op deze pagina laten we ook ons complete assortiment vleesvervangers zien en bieden we heerlijke vegetarische recepten aan’, aldus Sophie van der Fliert van Plus. Plus is daarnaast ook de exclusieve verkoper van het nieuwe Tomeato Groentegehakt van productontwikkelaar &Samhoudt. 2-Michelinsterrenchef Moshik Roth is hierbij betrokken. In het groentegehakt zijn zes soorten groente verwerkt en geen soja. In de aanloop naar de Week Zonder Vlees wordt met behulp van deze introductie de campagne Woensdag Groentegehaktdag gelanceerd.

Vegetarische kiloknaller bij Coop

Volgens Yvonne van Asselt van Coop past de deelname in het beleid van de keten. ‘Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het bewustzijn over de duurzaamheids- en gezondheidsvoordelen van een gevarieerder eetpatroon. We spannen ons hierop diverse manieren voor in. Zo waren we de eerste supermarktketen met een zogenaamde vegetarische kiloknaller op televisie, heeft ons vegetarische assortiment het afgelopen jaar meer ruimte gekregen en gebruiken we ons magazine om hierover te informeren en inspireren. Deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees sluit hier goed bij aan.’  Coop heeft een scherpe folderaanbieding met het vegetarisch assortiment, zet een speciale nieuwsbrief in en komt ook met een themapagina op de eigen website. ‘Ook via onze social mediakanalen besteden we hier aandacht aan’, aldus Van Asselt.

Aldi zet week voorop de folder

Aldi heeft de Week Zonder Vlees voorop de folder gezet. Volgens Laetitia Gruwel van de discounter logisch. We zien dat mensen graag gevarieerder willen eten en daarbij wel wat hulp kunnen gebruiken. Daarom laten we ook dit jaar (nog beter) zien hoe divers je kunt koken met onze vleesvervangers. We verwachten dat ook deze Nationale Week Zonder Vlees een succes zal worden. We hebben een omvangrijk assortiment vleesvervangers, zowel in het koelschap als in de diepvries. Dit betreft ingrediënten voor een gevarieerde avondmaaltijd maar ook voor een gezellige vega-borrel.’

Ook in eigen bedrijfskantines Aldi

De aandacht gaat verder dan alleen de folder. ‘We communiceren over de NWZV in onze folder, op onze website en in het magazine van NWZV. Daar laten we zien dat Aldi alles voor een heerlijke vega-maaltijd in huis heeft. Daarnaast besteden onze eigen bedrijfskantines ook aandacht aan de Week Zonder Vlees.’

Niet iedereen doet mee

Niet alle supermarktketen doen overigens mee. Zo onbreken onder meer Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Jan Linders, Poiesz en Vomar.

Reageer op dit artikel