artikel

Linders lanceert door kids bedacht assortiment

Vers 1456

VELDEN – De regionale supermarktketen Jan Linders heeft door kinderen bedacht assortiment op basis van groenten in assortiment opgenomen. Het moet gezond eten lekkerder maken.

Linders lanceert door kids bedacht assortiment
Kinderen legden het door henzelf ontwikkelde assortiment in het schap.

Het assortiment bestaat uit vier producten die ‘kidsproof’ zijn: verse tomatensoep, verse wortelstamppot en een verse pasta en pizzasaus. Verse producten op basis van vooral veel groenten, die geproduceerd worden door Van Melik Food Groep. Daarnaast dachten de kinderen mee over de verpakking van de zelfschepgroenten, snoeptomaten en de Vrolijke Versbox, waarbij kinderen zelf hun ideale groente- en fruitbox kunnen samenstellen. ‘Hoe tof, daar hebben jullie aan meegewerkt’,  Gineke Wilms, marketing manager bij Jan Linders, tijdens de presentatie de kinderen voor.

Samenwerking

De producten zijn ontwikkeld samen met de Van Melik Food Group, de Universiteit van Maastricht en Kokkerelli, de stichting die kinderen voedselbewust wil maken en diezelfde kinderen inzet om assortiment te ontwikkelen, lekker en gezond. ‘Hoe tof, dat jullie, de kinderen, meewerken aan ons assortiment’, aldus Gineke Wilms tijdens de presentatie waarbij kinderen de producten in het schap legden.

Te weinig groenten

Suzanne Bisschops van Kokkerelli zegt de introductie belangrijk te vinden omdat veel kinderen te weinig groenten eten.  ‘Uit onderzoek blijkt dat minder dan 1 procent van de kinderen in Nederland de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten per dag eten. En ongeveer 13 procent van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 11 jaar heeft overgewicht.’ Het onderwerp is daarmee belangrijk, zegt Wilms: ‘Als Jan Linders vinden wij dat wij het eten van groenten en fruit makkelijk moeten maken, en leuk en vooral lekker. Het is het streven dat we uiteindelijk voor elk segment in de supermarkt een gezonde variant voor kinderen kunnen bieden.’

Agf logisch

Linders is ‘logischerwijs’ begonnen bij de agf-afdeling. Van der Zande, unit manager Vers bij Jan Linders: ‘In onze nieuwste winkels staat er een tractor met een zogenaamde Vrolijke Versbox. Kinderen kunnen die box zelf vullen met los fruit en krijgen daarbij een verrassing. Dat is één onderdeel. Maar wij kijken ook samen met Kokkerelli naar het assortiment zoals wij dat vandaag hier neerleggen. Wij willen dat lekker maken, voor kinderen kloppend krijgen. En iedereen in de industrie weet dat dat niet makkelijk is, zeker niet als je aan richtlijnen voor gezonde voeding wilt doen. In die zin is het een ambitie’. Van der Zande: ‘Het is een behoorlijk ontwikkelingstraject, je spreekt al snel over twee jaar. De ambitie ligt dus niet zozeer op productniveau, meer om het onderwerp op de kaart te zetten.’ De schaalgrootte is bij Linders toch iets kleiner dan bij Albert Heijn. ‘Dat is juist ons voordeel. Wij kunnen flexibel samenwerken met de juiste partners.’

Universiteit controleert

De kwaliteit en gezondheid van de producten worden gecontroleerd door de Universiteit van Maastricht. Professor Brouns: ‘Op de achtergrond moeten wij, de professionals, controleren of wat de kinderen verzinnen en wat ze lekker vinden ook voldoet aan de richtlijnen van gezond voedsel. De universiteit van Maastricht heeft daarbij set basisrichtlijnen opgesteld waarmee rekening moet worden gehouden bij het ontwikkelen van assortiment voor kinderen. De Jan Linders-producten voldoen aan de die criteria, zijn dus hartstikke gezond. Uiteindelijk moeten we toe naar een situatie waarbij kinderen meer begrijpen van voeding. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het gemaakt? En wanneer is het ook gezond?’

Unitmanager Vers Roel van der Zande geeft uitleg over het concept:

Reageer op dit artikel