Opinie

Foto: Jumbo

Nieuw Jumbo lijkt ook een beetje op C1000

Volgens Jumbo-ceo Ton van Veen wordt Jumbo weer zoals Jumbo ooit was bedoeld. Tijdens de eerste stappen van die operatie doet de formule hier en daar...

Foto: Cor Salverius

Alcohol wordt het nieuwe tabak

Distrifood-redacteur Ron Jansen overziet het alcohol- en tabaksbeleid en vreest het ergste.

Foto: Distrifood

Vleesvervangers beyond bubbles

Het schap met vleesvervangers leek tot in de hemel te kunnen groeien. Start-ups profiteerden van het 'gratis geld'. Inmiddels is de groei eruit....

Foto: Archief Distrifood

Heeft A-merk genoeg sterke punten voor een comeback?

Huismerken hebben de wind stevig in de rug. Consumenten kiezen steeds vaker voor goedkopere alternatieven in plaats van de bekende merken. Nu ook...

Laagste prijsgarantie zet marge onder druk. Foto: Distrifood

Volgt Jumbo de wederopstanding van Colruyt?

Analisten van zakenbank JP Morgan gaven deze week een koopadvies voor het aandeel Colruyt. De keten klautert uit het dal waarin het onder meer...

Foto: ANP

Analyse: Is crisis Big Bazar een voorbode?

Koopjesketen Big Bazar dreigt om te vallen. Dalende omzetvolumes, hoge huren en hoge personeelslasten spelen ook supermarkten parten.

Foto: Distrifood

De ombouw van Jan Linders en de achterkant van een bierviltje

De eerste Jan Linders is omgebouwd naar Albert Heijn. Distrifood-redacteur Joep Meijsen denkt dat de beslissing van de familie Linders rationeel de...

Foto: Archief VMN

Gaat AI ons vak versterken of beperken?

Bert Baron laat kunstmatige intelligentie teksten schrijven en vindt het resultaat niet tegenvallen. Hij is benieuwd welke rol AI gaat vervullen.

Foto: ANP/Marco de Swart

Analyse: Tabak volgende tik zelfstandig ondernemers

De tabaksban in supermarkten nadert met rasse schreden. Het is een volgende aanslag op de positie van zelfstandige ondernemers in het...

Foto: Distrifood

Plus laat zien dat logistiek de achilleshiel van supers is

De momenteel slecht gevulde diepvriesafdelingen bij Plus laten zien dat de logistiek de achilleshiel van de Nederlandse supermarkten is.