Foto: Michel Zoeter

Stayers 2021: Hoogste groeicijfers ooit, Starbucks nummer 1

De groei ten opzichte van het voorgaande jaar van de top-20 nieuwe producten is de hoogste ooit. Het gaat om introductie uit 2019 gemeten in 2021 . Sjanny van Beekveld (IRI): 'De groei van deze 20 producten met 51 procent is echt heel hoog in vergelijking met andere jaren. Ze hebben geprofiteerd van de coronagroei, nog meer dan de totale markt.'

Foto: Santa Maria

Vaker buitenlands koken door coronajaar

Het thuiswerken door corona en het sluiten van de horeca heeft ertoe geleid dat Nederlanders meer tijd zijn gaan stoppen in koken. Ze kochten ruim 10 procent vaker producten uit de internationale straat, fors meer voor een categorie die afgelopen jaren nauwelijks groei liet zien.

Bonduelle zet volledig in op duurzaamheid

Bonduelle heeft zichzelf tot doel gesteld in 2025 de Benefit Corporation-certificering te halen. Daarvoor heeft de conservenfabrikant zeven duurzaamheidsbeloften opgesteld. Eén daarvan is minder bestrijdingsmiddelen gebruiken. Dat kan gepaard gaan met hogere kosten voor telers. 'Als keten moeten we borgen dat de teler een eerlijke prijs voor zijn producten krijgt. Dat kan een supermarktketen wel terug gaan zien in de prijs', aldus Bonduelle.

Kaas in de supermarkt plust flink

De groei in de kaasmarkt blijft vooral komen uit kaas die in maaltijden en gerechten gaat en uit kaas voor bij de borrel of als tussendoortje. Opvallend is de fors gestegen kaasomzet dit jaar. Dit is een corona-effect. Door het massale thuiswerken slaan mensen meer kaas in.

Foto: Foodmagazine

Diepvries groeit spectaculair door thuiswerken

De diepvriescategorie had al de wind mee en de coronapandemie heeft deze trend een flinke boost gegeven. Toppers zijn ijs, snacks, aardappelproducten, groenten en vleesvervangers. Ook de pizzamarkt trekt weer aan, na een dip tijdens de eerste lockdown.

'30 procent assortiment doet helemaal niks'

'30 procent assortiment doet helemaal niks'

POSTERHOLT - Het rendement van de rest loopt ook niet over: 50 procent draagt minder dan 5 procent bij aan de marge. Wie logistiek expert Paul Durlinger spreekt, vraagt zich af waarom het supermarktassortiment zo verschrikkelijk breed en diep is.

Links Pieter Goudswaard van MVO Nederland en rechts Jumbo-ondernemer George Verberne. Foto's Distrifood

Dit leren we van Jumbo's versingevroren brood

WAGENINGEN - Jumbo Verberne slaagt erin om de retourstromen in brood met 60 procent te doen afnemen. Sinds driekwart jaar verkoopt de ondernemer daarvoor versingevroren brood op de broodafdeling. 'Zoveel retour, dat was moreel niet aanvaardbaar', zegt George Verberne. MVO Nederland daagt nu meer ondernemers uit te volgen.

Foto's: Hak

Hak: Duurzaamheid mag wat kosten

GIESSEN - Een duurzamer aanbod leidt tot meer kosten. Hoe vind je dan de balans? Timo Hoogeboom, ceo van Hak, zegt dat het desondanks de enige weg vooruit is. Hak gaat boeren meer betalen, te beginnen met 10 procent extra op rode kool en 30 procent op spinazie.

<h1>Koken en snacken met kaas zorgt voor hogere kiloprijs </h1>

Kaas vaker over de toonbank bij supers

A-merken trappen 2020 af met een waar kaasoffensief die een impuls gaat geven aan de verkoop van broodbeleg en tot nog meer groei in de segmenten koken en snacken met kaas kan leiden. Binnen zuivel spelen fabrikanten in op gezondheid met (functionele) naturelvarianten en genieten met ultieme verwenproducten.

<h1>De ontwikkelingen in de zuivelmarkt zijn in lijn met die in de laatste jaren</h1>

Corona geeft boost aan zuivel en kaas

De kaas- en zuivelmarkt lijken garen te spinnen bij de coronacrisis. Basisomzetten zijn dit voorjaar gestegen. En er zit meer in het vat nu de innovatiemotor op hogere toeren lijkt te gaan draaien. Kaas voor culinair gebruik of om mee te snacken, naturelkwark, functionele zuivel en ultieme verwenproducten, waaronder ice coffee, zijn net als vorig jaar de toppers.