Foto: Michel Zoeter

Stayers 2021: Hoogste groeicijfers ooit, Starbucks nummer 1

De groei ten opzichte van het voorgaande jaar van de top-20 nieuwe producten is de hoogste ooit. Het gaat om introductie uit 2019 gemeten in 2021 . Sjanny van Beekveld (IRI): 'De groei van deze 20 producten met 51 procent is echt heel hoog in vergelijking met andere jaren. Ze hebben geprofiteerd van de coronagroei, nog meer dan de totale markt.'

Jacobs Douwe Egberts overall winnaar Foodmagazine Marketing Award 2021

Jacobs Douwe Egberts overall winnaar Foodmagazine Marketing Award 2021

DOETINCHEM - Jacobs Douwe Egberts heeft de beste trademarketing. Dat concluderen de retailinkopers op vragen van Foodmagazine. Het bedrijf loopt voorop als het gaat om klant- en marktdata. 'Ze zijn in staat dit objectief te integreren in onze eigen data om op deze manier een strategische partner te kunnen zijn.'

Colette Cloosterman-van Eerd, cco van Jumbo, en filiaalmanager Mike Niens van de nieuwe Jumbo aan de Eglantierlaan in Apeldoorn.

Formuleprofiel: Jumbo wil winnen in Apeldoorn

APELDOORN - Op woensdag 27 januari opende Jumbo een derde winkel in Apeldoorn. In de plaats zitten al twee Jumbo-ondernemers en nu komt daar in de wijk De Maten nog een filiaal bij. De Jumbo's komen niet in elkaars vaarwater. Albert Heijn en Dekamarkt zitten, net als Jumbo, in winkelgebied De Eglantier en gelden als directe concurrenten. Wie gaat de slag om De Eglantier winnen? Foodmagazine duikt in de cijfers.

Het winnende Jumbo-team in januari 2020, pre-corona. Foto's : Distrifood

Genomineerden Industributie 2021 bekend

Riedel en Jumbo verdedigen dit jaar hun titel, want waren de best gewaardeerde handelspartners in de markt, zo bleek uit het toonaangevende jaarlijkse Industributie-onderzoek van Foodmagazine. Wie wint in 2021? In dit artikel staan de genomineerden.

Foto: Santa Maria

Vaker buitenlands koken door coronajaar

Het thuiswerken door corona en het sluiten van de horeca heeft ertoe geleid dat Nederlanders meer tijd zijn gaan stoppen in koken. Ze kochten ruim 10 procent vaker producten uit de internationale straat, fors meer voor een categorie die afgelopen jaren nauwelijks groei liet zien.

Henk van Harn

Henk van Harn (AH): 'Grote beweging in digitalisering'

'Ik zie vooral een grote beweging als het gaat om digitalisering. Onze klanten vragen meer om digitale alternatieven, om boodschappen doen makkelijker en sneller te maken. De vraag naar thuisbezorging van de boodschappen is groot', stelt AH-directeur Henk van Harn. Over de veranderingen in de branche: 'We zijn op weg, nu is het zaak te versnellen waar het ertoe doet.'

Eric Leebeek, commercieel directeur Plus. Foto: Foodmagazine

Eric Leebeek (Plus): 'E-commerce, thuiswerken en gezond veranderen klantgedrag'

'Denk niet te snel dat dit voorbij is. We zullen een structurele verandering in aankoopgedrag zien en ook de vraag zal hoger blijven', stelt Eric Leebeek van Plus. Denk daarbij aan thuiswerken naast gezond en e-commerce . 'Thuiswerken blijft onderdeel van het nieuwe leven.'

Olaf de Boer, executive director Buying & Merchandising bij Jumbo

Olaf de Boer (Jumbo): 'Houd innovatie scherp in het oog'

Drie zaken - innovatie, prijsgevoeligheid en communicatie - vormen de pijlers onder 2021, volgens Olaf de Boer van Jumbo. 'Juist in onzekere economische tijden mag je het belang van innovatie niet uit het oog verliezen. Dat geldt zowel voor A-merken als eigen merken. We verwachten ook dat klanten nóg prijsgevoeliger worden.'

Gerard van Dulmen, directeur inkoop Superunie

Gerard van Dulmen (Superunie): 'Prijs blijft factor van belang in 2021'

Volgens Gerard van Dulmen blijft prijs gezien de economische voorspellingen een belangrijke factor in 2021. De sluiting van horeca is immers eindig. 'Ondanks de teruggang van de economie zal de consument toch weer behoefte hebben aan uit eten, waardoor het kooppatroon in de supermarkt weer zal normaliseren.'

Geert-Jan Zandbergen, Commercieel Directeur Benelux van Bolletje.

'Goede samenwerking met retailpartners leidt tot groei omzet en rendement'

In dit bijzondere jaar zijn de kracht en de relevantie van het merk Bolletje ijzersterk gebleken. Met een sterke verankering in Nederlandse samenleving en kennis van de consument en de markt, weet het bakkersmerk door slimme innovaties, krachtige communicatie en intensieve samenwerking met de handel ook in deze lastige omstandigheden tot een 'win-win-winsituatie' te komen.