FreshRecruitment
Veranderen is nog niet zo eenvoudig
Bert Baron beziet de plannen van de Europese Commissie om de interne markt te moderniseren, maar zet er vraagtekens bij.
Bert Baron beziet de plannen van de Europese Commissie om de interne markt te moderniseren, maar zet er vraagtekens bij.
Het afscheid van de Coop-formule binnen Plus nadert met rasse schreden. Van veel winkels is de toekomst inmiddels bekend. Van sommige is duidelijk dat die toekomst er niet is. Senior redacteur Joep Meijsen van Distrifood vergelijkt het spel over de toekomst van Coop-supermarkten met een stoelendans. 'Telkens als de muziek stopte, bleek er voor een vestigingspunt geen toekomst.'
Volgens Jumbo schrijven de eerste 12 Foodmarkten momenteel zwarte cijfers. Een bijzonder resultaat. Ook een resultaat dat bij sommigen de wenkbrauwen doet fronsen.
De verhoging van het minimumjeugdloon legt druk op het rendement. Eelco Hos ziet twee mogelijkheden om toch een gezonde bedrijfsvoering te houden: kosten doorberekenen aan de consument of productiviteit verhogen.
Actiegroep Foodwatch maakte zich afgelopen week boos over een nieuwe verpakking van Lay's-chips. De organisatie rept vanwege de gestegen kiloprijs over 'misleiding en besodemieterij'. Senior-redacteur Joep Meijsen van Distrifood vindt de ophef overdreven. Sterker nog, Foodwatch zou eigenlijk juist blij moeten zijn met krimpflatie bij ongezond assortiment.
Het zijn uitdagende tijden. Traditionele supermarkten worstelen met dalende marges en veranderende consumentvoorkeuren. Daarom stel ik u een gedurfde vraag: is het huidige supermarktmodel ten dode opgeschreven?
Deze week waren 3100 voedingsfabrikanten op de PLMA in Amsterdam. Ze toonden er alle innovaties die ze onder de supermarktlabels willen uitbrengen. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld dook in de wereld van huismerken.
Voor Jumbo-ondernemer Monique Ravenstijn liep de vraag 'Hoe gaat het met je?' uit op een coachingsessie met jonge talenten. Welke stijl van leidinggeven zet je wanneer in?
Het nieuws dat Plus na 1 jaar zijn versdistributiecentrum in Deventer alweer sluit, kwam als een donderslag bij heldere hemel. 'Kapitaalvernietiging', zo klonk het in de branche. Volgens senior redacteur Joep Meijsen van Distrifood zegt de sluiting echter vooral iets over hoe slecht doordacht de fusie tussen Plus en Coop was.
Slim afprijzen van artikelen met een korte houdbaarheid wordt steeds vaker ingezet. Het bespaart uren, levert extra omzet en marge op en het voorkomt verspilling. De volgende logische stap is slim afprijzen van artikelen die gesaneerd worden. Dit werkt voor zowel voor landelijke saneringen als voor lokale saneringen als gevolg van distributiewijzigingen. De volgende margepakker en urenbesparing in deze uitdagende tijden.