blog

Black Friday wordt Zwarte Zaterdag

Opinie 691

Bij de term Zwarte Zaterdag hebben de meesten van ons direct een beeld. We zien een lange rij auto’s stilstaan voor een tolpoortje op een Zuid-Franse snelweg. Het is hoogzomer en snikheet. Achter het stuur een vermoeide ouder en op de achterbank een stel chagrijnige kinderen, al dan niet ruziënd. We houden de moed er in en beginnen schijnbaar onvermoeid het zesde potje autobingo van de dag… De vraag is: wie verliest straks het eerst z’n geduld?


Hugo Bouman
Hugo Bouman is bedrijfsleider bij Plus Van Reijen in Veldhoven.

In onze winkel maakten we ons deze week op voor onze eigen zwarte zaterdag: Black Friday. Pas een paar jaar geleden overgewaaid uit Amerika, neemt het koopfenomeen ook in Nederland steeds extremere vormen aan. Consumenten worden eerst vakkundig opgewarmd en lekker gemaakt met de mooiste aanbiedingen en daarna getriggerd tot een snelle (koop)actie door de naderende deadline en het gevoel van schaarste. Het is een oude verkooptruc.

Tel hier nu een ander modern fenomeen bij op: online shoppen en met slechts enkele muisklikken ben je de trotse eigenaar van wat-dan-ook. En wat-dan-ook wordt vanuit Waar-dan-ook ook nog eens gratis bij je thuisbezorgd. Soms al binnen 24 uur. En als dan blijkt dat je wat-dan-ook helemaal niet mooi vindt, niet past of gewoon niet wilde hebben, dan stuur je het weer gratis terug. Lekker naar een anoniem antwoordnummer in Waar-dan-ook. Wauw!

‘Wij zijn retailpartner van PostNL, dit betekent dat wij veelal fungeren als doorgeefluik voor de pakketten’

Eén van de grote partijen in Nederland die dagelijks de logistiek verzorgt voor deze immense pakkettenstroom – die overigens nog steeds iedere twee jaar verdubbelt – is PostNL. Wij zijn retailpartner van PostNL, we hebben een pakketpunt. Dit betekent dat wij veelal fungeren als doorgeefluik voor de pakketten.

Het woord partner suggereert overigens een zekere mate van gelijkwaardigheid in een relatie, maar daarvan is geen sprake. Afspraken worden eenzijdig gemaakt en veranderd wanneer marktomstandigheden dat vereisen. Nog niet zo heel lang geleden zagen de retailpartners daardoor hun vergoeding met zo’n 25 tot 40 procent dalen. PostNL handelt als een ouderwetse monopolist, zo lijkt het.

De vraag is of het bedrijf daar iets aan kan doen of dat het wordt gedwongen door de algemeen geaccepteerde gekte van het gratis heen en weer sturen van pakketten in alle soorten en maten. PostNL zit in een verdringingsmarkt en moet alle zeilen bijzetten om de ontwikkelingen bij te benen en concurrerend te blijven. Tegelijkertijd wordt er gelukkig nog wel volop geïnvesteerd in gemak en snelheid rondom de pakketafhandeling, ook voor ons als retailpartner.

Inmiddels piept en kraakt het bij ons in de winkel echter wel rondom de pakketuitgifte. De grenzen van wat logistiek kan worden verwerkt zijn bereikt. Klanten worden daarbij almaar ongeduldiger en veeleisender. Ze zien pakketuitgifte niet meer als dienstverlening, maar als een goddelijk recht en accepteren geen nee als een pakketje er niet is. Want ‘Bol.com zegt …’. En dan is het deze week Black Friday en verdrievoudigt de pakketstroom in één week tijd misschien wel. Ik heb weer beeld: een chaotische rij, chagrijnige gezichten…

Het is Zwarte Zaterdag en de vraag is wie hier straks het eerst z’n geduld verliest…

#doesnormaalenbetaal

Reageer op dit artikel