blog

Bij excelleren hoort een kloppende prijs

Opinie 400

Bij excelleren hoort een kloppende prijs

Plus was weer volop in het nieuws de afgelopen weken. Wel of geen samenwerking met Jumbo, beste vleeswaren en de beste broodsupermarkt, al vele jaren de beste in wijn en meest verantwoorde supermarkt, en Duncan Hoy, onze ceo, die een plan heeft gepresenteerd waardoor we weer met veel vertrouwen de toekomst in kunnen kijken.


Andre van Reijen
André van Reijen is Plus-ondernemer in Veldhoven.

Wat het nieuws niet heeft gehaald, is een initiatief van een groepje ondernemers in de regio Zuid. In het grijze verleden werd er in die regio jaarlijks een kleine studiereis georganiseerd om zo de onderlinge saamhorigheid en de kruisbestuiving te stimuleren. Gezelligheid, leren en werken kunnen hand in hand gaan. Dit jaar is voor het eerst in jaren weer een bus vol met ondernemers, jong en oud, op pad gegaan, dit jaar naar Cochem in de Moezel, en hebben drie dagen gezamenlijk opgetrokken.

De grootste kracht die kan ontstaan is als ondernemers in een coöperatie daadwerkelijk gaan samenwerken. Ik was zelf deelgenoot van het reisgezelschap en het was een feest om te zien hoe jonge ondernemers de discussie aangingen met ervaren en gevestigde ondernemers. Ervaringen werden uitgewisseld en ook hoe wellicht wat lastigere kwesties besproken konden worden. Ik kan Duncan geruststellen voor wat betreft de groep ondernemers die in de bus zaten. Die zagen meer dan gemiddeld weer een coöperatie met perspectief en gaan er dan ook alles aan doen om de plannen te realiseren.

‘Duitse consumenten zijn, net als de Nederlandse, opgevoed met dat voedsel in de basis vooral voordelig moet zijn’

De laatste dag van de trip bracht de bus het gezelschap naar drie winkels in de buurt van Keulen. De Duitse foodmarkt is wellicht nog het beste te vergelijken is met die van Nederland. We hadden er dan ook voor gekozen om drie winkels te bezoeken van zelfstandige Rewe-ondernemers – Robert Schäfer, Ingo Istas, en Richrath – omdat die het meest vergelijkbaar zijn met ons ondernemerschap. En waar hebben die ondernemers mee te dealen? Sowieso met een discountaandeel van meer dan 45 procent van de markt. Duitse consumenten zijn, net als de Nederlandse, in groten getale opgevoed in het feit dat voedsel in de basis vooral voordelig moet zijn.

De Duitse ondernemers waren het over één punt unaniem eens: het is zinloos om discounters te kopiëren en ernaar te streven om op prijs de wedstrijd te winnen. Zij kiezen er dus voor om, nadat de belangrijkste 1000 artikelen om een concurrerend prijsniveau zijn gebracht, een zo groot mogelijke afstand te creëren ten opzichte van de discounters. Ze excelleren in vers, in ambacht, in lokaal, in verantwoord, in sfeer, in persoonlijk en in gemak. En daar hoort een kloppende prijs bij. Een Rewe-ondernemer zei dat het toch totaal ongeloofwaardig zou zijn om in die prachtige sfeervolle winkel (een foodpaleis is een betere omschrijving) dan ook nog de Aldi- of Lidl-klant te willen binnenhalen en hen te willen laten geloven dat het voor dezelfde prijs kan als bij de discounter. En dat is dan toch wel iets anders dan wat wij aan het doen zijn.

Ik kan u dan ook zeker aanbevelen om eens een keer te gaan kijken bij de Rewe-winkels van deze ondernemers. Het heeft mij en mijn collega’s geïnspireerd om het onderscheid te gaan vergroten.

Dit was, na 3 jaar schrijven mijn laatste column voor Distrifood. Ik dank u voor alle leuke reacties en wens u veel gezondheid en goede zaken.

Reageer op dit artikel