blog

Van Gerwen laat zijn privacy varen

Opinie 718

Van Gerwen laat zijn privacy varen

In de VS naar een supermarkt gaan is altijd een feestje. Los Angeles heeft niet per se een ruimtegebrek, dus de supermarkten zijn enorm. Het assortiment is duizelingwekkend: in één supermarkt trof ik 87 soorten cereals.


Olaf van Gerwen
Foodexpert Olaf van Gerwen en zijn bedrijf Chuck Studios maken beeld en doen creatie voor foodmerken en retail. Maandelijks geeft hij zijn visie op uitingen die hij op de winkelvloer tegenkomt

Die wildgroei zie je natuurlijk voornamelijk bij lang houdbare producten, maar ook vlees, groenten en visafdelingen zijn vaak ronduit aanstellerig breed en diep.
Whole Foods bezigt #makemewhole – een wat esotherisch en hollistisch double entendre. De hashtag verraadt de eigenaar: techgigant Amazon. AH en Bol.com bewijzen dat het nog niet zo simpel is om verschillende types bedrijven soepel met elkaar te laten samenwerken. Amazon doet dat knap met Amazon Prime. Deze betaaldienst (US$11 per maand) levert niet alleen voordeel in de winkel op. Met Prime staat een basis-assortiment binnen een uur op je deurmat en krijgt je een streaming video- en audioplatform cadeau. Amazon Key (je boodschappen worden tijdens je afwezigheid, met een eenmalige toegangscode, in je koelkast gezet) of Amazon In-Car (idem, in de kofferbak van je connected car). Ik wil het. Allemaal. En kunnen jullie dan gelijk mijn privacy afvoeren?

Op de vloer communiceert Whole Foods zeer sympathiek. De winkel hangt vol met ironische grapjes waar ik gelukkig van word: ‘The secret ingredient is always bacon’. Fruit wordt gewaxed en netjes gestapeld – ziet er prachtig uit. Mijn Europese ogen vinden het toch meer opsmuk dan écht smakelijk. En naast dat het alles duurder maakt, verplicht het ook weer tot infosheets over hoe je dan weer van die wax af komt. Jammer.

Maar Whole Foods doet ook stoer, met complete mission statements op de muur over ‘Wealth through profits & growth’ en de claims over ‘locally produced’ zijn niet te tellen. Er staan machines die ter plekke noten vermalen tot verse nut butter. Iedere vestiging heeft een terras of restaurant. Graanproducten worden in bulk verkocht teneinde verpakkingsmaterialen te verminderen. Opvallend: er hangt traditionele tl-verlichting, terwijl je juist hier zuinige led zou verwachten.

Daar waar Whole Foods chic en high-end is – en peperduur – is Ralph’s een meer Jan-met-de-petwinkel. Ook hier veel verhaal over de boeren van om de hoek, die er uit zien als stoere
cowboys of gezellige kneuterboeren, maar in real life waarschijnlijk grootgrondbezitters en Mexicanen-slavendrijvers zijn. Het organic-schap, met alles onverpakt, ziet er prachtig uit. Geestig genoeg hangt daarnaast weer een enorm rek vol met plastic gift cards van de QSR’s: vette burgers en fried foods als cadeaubon onder de noemer ‘Dining’.

Nee dan naar Moskou. Je verwacht misschien norse blikken, grijzig vlees en slappe prei. Niets van dat al. Hypermoderne supermarkten met creatieve namen als Azbuka Vkusa (‘het alfabet van smaak’) en Perekrestok (‘kruising’) beheersen de markt met zeer diverse formules. Vlees-gigant Miratorg heeft een keten van supermarkten onder eigen merknaam. Enigszins verwarrend, maar gezien hun productiestrategie ‘alles wat uit de grond komt’ ook wel weer begrijpelijk. Er zijn inspiratie-eilanden, tasting areas en een subliem verlicht versplein, met grote lichtpanelen boven de schappen. De producten zien er daardoor prachtig en schaduwloos uit, bijna als in een chique drogist.

Maar de flagshipstore van Perekrestok slaat alles. De vestiging in het winkelcentrum van Moscow City, het door Putin uit de grond gestampte zakencentrum van Moskou, is een speeltuin van technologie. Boven de verse groente en fruit hangen lichtarmaturen met duidelijk warmer licht, wat de kleur van de producten verbetert. Boven de frisdrankschappen hangen over de volle breedte beeldschermen. Het schap zelf is ook beeldscherm: de voorkanten waar doorgaans prijskaartjes hangen zijn lange, dunne ledschermen. Een beeldwissel op zo’n lang slank scherm doet denken aan de boarding langs voetbalvelden. Rood bij Coke, groen bij Sprite, oranje bij Fanta. Echt wel een beleving, vol met belletjes en ijsblokjes. Schermen met een camera er boven, waar kinderen een foto kunnen maken met een Fanta-smile en naar zichzelf kunnen mailen. De tech in deze vestiging is duidelijk niet door de supermarkt zelf neergezet – er staan uitsluitend Coca-Cola merken op – maar leveren wel een beeld op van wat komen gaat. Amerikaanse start-up Cooler Screens vervangt koelkastdeuren in winkels door schermen. Met camera’s en bewegingssensors worden leeftijd en geslacht ingeschat. Tel daar bij op het weer, tijd van de dag, waar de koelkast staat, et cetera: relevante producten of aanbiedingen worden op je afgevuurd. Dat beeld drong zich hier op: Minority Report in Moskou. Dit soort technologie, mits met creativiteit toegepast, zal een verrijking zijn voor de instore- communicatie. En je privacy? Die was toch al naar de haaien. Je privacy was toch al lang naar de haaien

Lees ook:

Leer van Plus

Reageer op dit artikel