blog

Hamsteren voor Brexit

Opinie 417

Hamsteren voor Brexit

Dit is inmiddels alweer mijn tweede Brexit-column en daarmee overtreed ik mijn eigen regel (niet tweemaal hetzelfde onderwerp). Een uitzondering maak ik voor de bijzondere – en deels vermakelijke – situatie is die de Brexit nu is.


Victor van Ahee
Victor van Ahee is advocaat bij Loyens & Loeff in Rotterdam.

De kranten hebben het bij Brexit met name over de clowneske situatie dat het VK op het meest cruciale moment geen functionerende volksvertegenwoordiging heeft. Die is monddood gemaakt door de premier en kranten berichten met name over de juridische strijd over of de premier misbruik heeft gemaakt van zijn macht en of de koningin had kunnen en moeten ingrijpen.

Ondertussen speelt zich in de reële economie een veel belangrijker tafereel af, namelijk burgers en bedrijven die zich geen raad weten met de Brexit. Britten die hun vakantie naar Spanje al hebben geboekt, burgers die een Britse bank met een levertijd van 4 maanden hebben gekocht en bedrijven (supermarkten) die zich zorgen maken om hun aanvoer. Met name de aanvoer van goederen is een relevant onderwerp, omdat de Brexit een grens tussen Nederland (en Frankrijk) en het VK oplevert waar controles van paspoorten en goederen worden uitgevoerd. Dat heeft grote gevolgen voor de snelheid waarmee goederen en personen de grens kunnen passeren. Dit zou na 31 oktober (zonder uitstel) enorm kunnen worden aangetast.

Het probleem is in essentie administratief, oftewel papierwerk. Elke vrachtwagen met bederfelijke goederen, zoals bloemkolen, tomaten en perziken, dient specifieke formulieren te hebben voor ‘clearance’ door de douane. Als dat niet het geval is, mag de vrachtwagen niet verder. Dat levert volgens berekeningen een vertraging van gemiddeld 8 uur (per vrachtwagen!) op. De douane schat in dat de helft van de transporten – dagelijks 10.000 vanaf Calais – niet de juiste documenten zullen hebben na 31 oktober. De vertragingen zullen dan aanzienlijk zijn, wat extra ongelukkig is nu het VK in de herfst en winter is aangewezen op de import van bederfelijke producten.

Om lege schappen te voorkomen, wordt aan opbouwen van voorraden (het ‘stockpilen’) gewerkt. Daar zijn supermarkten echter niet de enige in. Autoproducenten en andere industrie hebben al lang producten en onderdelen uit de EU opgeslagen. Er is dan ook slecht beperkt ruimte voor opslag van bederfelijke goederen en bederfelijke goederen kunnen sowieso maar beperkt worden opgeslagen. Daarnaast is opslagruimte in deze tijd altijd al zeer beperkt, vanwege de aankomende ‘Black Friday’ en kerst. Voor de bijpassende uitverkopen zijn de producten vast ingeslagen en opgeslagen.

Er wordt serieus gedacht aan het op rantsoen stellen van (mkb-)klanten door supermarkten. De angst is dat die bedrijven (kiosken en buurtwinkeltjes) supermarkten gaan gebruiken als groothandels (die in het VK een minder goede supply chain hebben), ten koste van de ‘normale’ consumenten. Met nog iets meer dan een maand te gaan om uitstel of een regeling te treffen wordt de nood steeds hoger voor supermarkten en consumenten in het VK. Het is de hoop dat er een passende oplossing wordt gevonden, maar met het Parlement buitenspel is de kans daarop beperkt.

Reageer op dit artikel