blog

Some things never change?

Opinie 206

Some things never change?

De supermarktwereld is een dynamische branche, waarbij de ontwikkelingen elkaar in schijnbaar steeds hoger tempo opvolgen. Thema’s zijn momenteel vooral online, technologie en duurzaamheid.


René Bakker
René Bakker is oud-directeur C1000 en nu algemeen directeur Fairtrade Original

De groei in online accelereert en benadert in omvang al de zondagsomzet. Same day delivery is een hot topic. In technologie lijkt zelfscan inmiddels een onmisbaar onderdeel van de supermarkt, neemt eindelijk de invoering van elektronische schaplabels vorm aan en scoort de kassaloze winkelpilot van AH in de pers. Als we het hebben over duurzaamheid is er volop aandacht voor voedselverspilling, de terugname van kleine elektronica, de strijd tegen plastic verpakkingen en de zero-energiesupermarkt. Waarbij opvalt dat met name discount zich op het vlak van duurzaamheid vooruitstrevend positioneert.

Sommige zaken komen echter ook jaar in jaar uit terug in een behoorlijk vastzittend patroon. In september, wanneer de scholen weer beginnen en de dure vakantietijd achter de rug is, wordt het thema prijs communicatief groot ingezet. Ook dit jaar is daarop geen uitzondering, onderzoeken van onafhankelijke partijen worden gebruikt om elkaar te overschreeuwen dat men de goedkoopste is.

‘Voor mij als consument wordt het zo behoorlijk ongeloofwaardig’

Jumbo roept al enige tijd dat consumentenprogramma Kassa hen heeft uitgeroepen tot de goedkoopste supermarkt. Aldi en Lidl voelen zich aangesproken en roepen beide dat zij het goedkoopst zijn op basis van onderzoek van de Consumentenbond naar de prijzen van huismerken. Marktleider Albert Heijn stelt in zijn communicatie volgens onderzoek van de Consumentenbond ‘even goedkoop’ te zijn als discounters. Voor mij als consument wordt het zo allemaal behoorlijk ongeloofwaardig.

Het probleem met dergelijke onderzoeken is dat er een boodschappenmandje wordt samengesteld met een beperkt aantal producten, en dat de inhoud van dat mandje op prijs wordt vergeleken. De uitkomst van de meting varieert dus afhankelijk van de gekozen producten in het vergelijkingsmandje. Ooit heb ik zo eens bij twee supermarktformules twee van zulke mandjes laten samenstellen. Met het eerste mandje was supermarkt A 5 procent goedkoper dan de andere. Het tweede mandje toonde aan dat supermarkt A juist 5 procent duurder was dan de concurrent…

Beste prijsvergelijkende consumentenprogramma’s, met behulp van moderne technologie, als webscraping, crowd sourcing en artificial intelligence, moet het toch mogelijk zijn in deze tijd van transparantie op veel grotere schaal prijzen te vergelijken dan met de beperkte – subjectieve – keuze van producten in een klein mandje?

Chapeau trouwens voor Dirk, die op veel ludiekere wijze het thema prijs belichtte door op Schiphol aan de thuiskomers gratis volle boodschappentassen aan te bieden!

Reageer op dit artikel