blog

Wij zijn Jumbo Monique

Opinie 794

Wij zijn Jumbo Monique

Al eerder schreef ik over hoe ik ertoe gekomen ben om mijn bedrijf Jumbo Monique te noemen. Het unieke, lokale en laagdrempelige dat het uitstraalt is wat en wie wij zijn. Ten tijde van het ontstaan was de ambitie tot groei reeds aanwezig. Nu Jumbo Monique Heerhugowaard bijna een jaar open is, komt er ruimte om terug te blikken.


Monique Ravenstijn
Monique Ravenstijn is Jumbo-ondernemer in Zwaagdijk en Heerhugowaard.

Toen ik mijn winkels op Texel nog had, maakte een extra winkel erbij, en later zelfs nog een aan de overkant van het water, dat medewerkers zich afgewezen voelden. Binnen een organisatie was er opeens ‘zij’ en ‘wij’. Ik moest mijn aandacht gaan verdelen, mijn werk anders indelen en verantwoording elders neerleggen. Mijn mensen snapten niet waarom dingen bij de andere winkel gebeurden, het lukte hen niet te spiegelen en empathie te gebruiken. Ze zagen niet goed in welk stadium van ontwikkeling de organisatie zat. Dit was een mooi en boeiend, maar ook heftig proces voor zowel mijn mensen als voor mijzelf. We hebben heel veel geleerd in deze periode.

Met deze geschiedenis in mijn achterhoofd dacht ik, dit gebeurt mij nooit meer. Helaas, het liep anders. Ondanks dat ik vanaf het prille ontstaan van Heerhugowaard mijn mensen in Zwaagdijk al meenam in het opstartproces. Er gingen nota bene drie medewerkers door naar Heerhugowaard, allen met een promotie in het vooruitzicht. Dat is toch een supercompliment aan de bestaande winkel! Dat je drie kandidaten hebt die kunnen doorstromen in een tijd dat goed middenkader schaars is.

Maar wij verzandden wederom in het ‘zij-en-wij’-verhaal… Door de focus die vooral uitging naar de nieuwe winkel, het branden van ons Jumbo Monique-DNA aldaar en ook het neerzetten van Jeelink binnen de organisatie. Het maakte dat ze mij misten.

‘Wij laten ze zien dat er mogelijkheid tot ontwikkeling is binnen onze muren’

Het schudde me wakker en dat moment maakte verandering mogelijk. Opeens zag ik weer waar ik heen wilde. Ik ijkte mijn visie en we startten met het bouwen van een organisatie die twee winkels draait. Door er een operationele man tussen te zetten, raakt samenwerking veel meer geïntegreerd in mijn bedrijf. Zo krijg ik weer ruimte om met de toekomst van Jumbo Monique én die van Jeelink bezig te zijn. Deze ruimte komt ook mijn medewerkers ten goede, nu er weer rust is om over hun talenten te praten. Om ze mee te nemen in het waarom van ons bedrijf. Maar vooral om ze bij de hand te nemen en uit te leggen waarom wij geen gewone Jumbo zijn, maar Jumbo Monique.

Wij laten ze zien dat er mogelijkheid tot ontwikkeling is binnen onze muren. Dat we anders aankijken tegen de krimp in de arbeidsmarkt. Dat wij onze winkels gebruiken om de consument bewust te maken over hoe ze om kunnen gaan met onder andere voedselverspilling. Over hoe wij midden in de samenleving staan en vanuit onze winkels allerlei sociale projecten draaien. En vergeet het theater niet dat wij middels onze regionale leveranciers toevoegen aan het winkelpodium.

Want ja, roepen dat je een eigen identiteit ben is één, maar deze werkelijk neerzetten zodat deze wordt gedragen door je mensen en wordt herkend door de klanten is twee. Een boeiend en uitdagend verhaal waarop vast nog vele vervolgstukken komen.

Reageer op dit artikel