blog

Meer waarde voor het voedsel op het bord

Opinie 5

Meer waarde voor het voedsel op het bord
Archieffoto Albert Heijn, Hoofddorp. Foto: Dijkstra bv

Zoals jullie zo langzamerhand wel weten, ben ik een groot liefhebber van alles wat met eten en drinken te maken heeft. Niet alleen van het consumeren ervan. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat we de waarde van voedsel beseffen; voor consumenten en voor onze maatschappij.


Marit van Egmond
Marit van Egmond is ceo bij Albert Heijn.

Daarom vind ik het onverteerbaar als voedsel wordt verspild. In 2017 schreef ik er al over in deze column. Inmiddels zijn we ruim twee jaar verder en staat dit onderwerp hoger op de agenda. In Nederland verspillen we in de hele keten – van productie tot bij de consument thuis – één derde van ons voedsel. Ik vind dat veel te veel, want niet alleen het product wordt verspild, maar ook alle tijd, liefde, moeite en energie die erin zijn gestopt om het product te maken.

Albert Heijn werkt al jaren aan de vermindering van voedselverspilling. Door het delen van data met onze partners om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, door producten af te prijzen met de 35%-kortingsticker, en samenwerking met Voedselbanken Nederland en Instock, het restaurant dat kookt met producten die niet meer kunnen worden verkocht. Ook testen we innovatieve technieken die ervoor zorgen dat aan het eind van de dag geen onverkoopbare producten overblijven. Maar het is niet genoeg.

Ik geloof in de kracht van samenwerking als het gaat om dit soort complexe, maatschappelijke thema’s. De rol van voeding in relatie tot gezondheid, het reduceren van verpakkingen en het tegengaan van voedselverspilling kunnen we niet alleen vervullen. En er zitten altijd meerdere kanten aan deze thema’s, waardoor genuanceerdheid belangrijk is en we vanuit een breder perspectief moeten handelen.

‘Dit is mijn laatste column in dit blad; ik draag het stokje over’

Ook afgelopen week had ik weer een mooie en gepassioneerde dialoog bij het nieuwe rescue center van Instock met overheid, maatschappelijke organisaties, wetenschap, studenten en bedrijfsleven over voedselverspilling. Over ieders rol in de keten, ook die van de klant. Eén van de conclusies was dat consumenten meer bewust kunnen worden gemaakt van de waarde van voedsel, want waardevolle spullen gooi je niet zomaar weg. Ook kan het helpen positiever te communiceren over het onderwerp – het hebben over voedsel redden in plaats van met het vingertje te wijzen om voedsel niet te verspillen.

Dit is mijn laatste column in Distrifood. Met veel plezier heb ik de afgelopen jaren verschillende thema’s besproken en dilemma’s met jullie gedeeld over ons eten en drinken. De overgang naar mijn nieuwe rol als ceo voelt als een logisch moment om het stokje nu aan iemand anders over te dragen. Maak er iets moois van. Ik lees het met grote belangstelling. Allen een mooie zomer toegewenst en op naar een toekomst met meer waarde voor ons voedsel op ieders bord!

Reageer op dit artikel