blog

Nutri-chaos

Opinie 31

Nutri-chaos
Foto: Ahold Delhaize

Vorige week kondigde Hak aan dat zij het nieuwe en veelbesproken voedselkeuzelogo op hun verpakking gaan toepassen. Dit voedselkeuzelogo is de Nutri-score en dient ter vervanging van het inmiddels afgeschafte ‘vinkje’.


Victor van Ahee
Victor van Ahee is advocaat bij Loyens & Loeff in Rotterdam.

Hoewel Hak de eerste lijkt te zijn die daadwerkelijk de Nutri-Score zal toepassen, is dit systeem al maanden (en zelfs jaren) onderwerp van gesprek.

Een voedselkeuzelogo is bedoeld om met een eenvoudig symbool voor consumenten duidelijk te maken wat een bewuste of gezonde (of minder slechte) keuze voor een standaard voedingspatroon. Net als auto’s, wasmachines en huizen krijgen ook de producten van Hak een letter met bijpassende kleur (van A/groen tot E/rood). 

Hak heeft besloten om vanaf september het logo op zijn verpakkingen te plaatsen, omdat zij van mening zijn dat de discussie tussen betrokken partijen over een nieuw voedselkeuzelogo te langzaam verloopt. Hier heeft Hak zeker een punt. Sinds 2016 is duidelijk dat het vinkje zou verdwijnen en sinds die tijd zijn de betrokken partijen zoals het Ministerie van VWS, FNLI, de Consumentenbond en het CBL in gesprek over de opvolging van het vinkje. 

Er zijn al verschillende opties bekend in de markt, zoals een ‘keyhole’ dat op goede of redelijk goede producten kan worden gezet of een stoplichtsysteem met drie kleuren. Ook zijn enkele grote bedrijven bezig geweest met het ontwikkelen van hun eigen logo, vergelijkbaar met de Nutri-Score-systematiek. 

‘In het Preventieakkoord is aangegeven dat in 2020 een nieuw logo zal worden gevoerd op de verpakkingen, maar of dit de Nutri-Score wordt is nog niet duidelijk’

Tot op heden is nog weinig vaart gemaakt; in het Preventieakkoord is aangegeven dat in 2020 een nieuw logo zal worden gevoerd op de verpakkingen, maar of dit de Nutri-Score wordt is nog niet duidelijk, aangezien die niet helemaal aansluit op de Schijf van Vijf. Eind dit jaar zou hierover een keuze gemaakt moeten worden zodat de invoering in 2020 kan worden ingezet. 

Hoewel veel partijen zich kunnen vinden in de Nutri-Score, zitten nog wel enkele moeilijkheden in de uitkomsten. Zo zouden bruin-, volkoren- en witbrood dezelfde score krijgen – terwijl volkorenbrood gezonder is, heeft olijfolie over het algemeen dezelfde D-score als tomatenketchup en kunnen zero-dranken een relatief goede score krijgen. Ook is nog niet duidelijk of het logo op alle verpakkingen komt en zo ja, of dit op de voorzijde of achterzijde wordt gezet of bijvoorbeeld enkel op een schapkaart. 

Vanuit consumentenorganisaties wordt gevraagd om een Europese invoering van de Nutri-Score, zoals die nu al (deels vrijwillig) geldt in Frankrijk, België en Spanje. Als dat gebeurt, zou er in Nederland geen mogelijkheid zijn om aan te passen aan de hand van de Schijf van Vijf, zodat bruinbrood beter scoort dan witbrood. 

Of de Nutri-Score zoals Hak die zal toepassen ook breed in Nederland wordt uitgerold zal moeten blijken, maar het is in ieder geval een goed en duidelijk teken dat haast moet worden gemaakt met een breed gedragen en duidelijk voedselkeuzelogo. Zoals Coca-Cola al eerder een eigen logo invoerde, lijkt het er namelijk op alsof de industrie niet wacht tot de staatssecretaris eindelijk een keuze maakt.

Reageer op dit artikel