blog

‘Het mag nog wel wat goedkoper’

Opinie 5

‘Het mag nog wel wat goedkoper’

Het is bij ons een goed gebruik dat je, wanneer je je winkel hebt verbouwd, een aantal weken na opening een onderzoek laat doen om te achterhalen wat je klanten vinden van de veranderingen die je hebt doorgevoerd. Je wilt natuurlijk wel weten of klanten de nieuwe concepten zien en wat zij daar dan van vinden.


Andre van Reijen
André van Reijen is Plus-ondernemer in Veldhoven.

Vorige week kreeg ik de terugkoppeling voor onze winkel en we kunnen gelukkig meer dan tevreden zijn. Het is onze klanten niet ontgaan dat we onze winkel hebben aangepast en dat we het voor hen nog gemakkelijker hebben gemaakt om snel een lekkere, verse en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Veel complimenten dus. 

Natuurlijk kwam er ook nog wel een verbeterpunt uit. De nieuwe maaltijden en maaltijdcomponenten zijn soms wat duurder dan het onbereide product of dan de in de fabriek gemaakte variant. Dus graag de prijs nog wat lager is het devies. Nu zijn we met de prijsstelling van deze producten niet over één nacht ijs gegaan. We hebben bij de concollega-supermarkten en keurslagers gekeken wat zij rekenen voor een vergelijkbaar product. We zijn gaan zitten op of onder het prijsniveau van deze concullega’s. Maar kennelijk vergelijken klanten ons hier niet met de hoger geprijsde horeca of keurslager.

Afgelopen week mocht ik samen met collega-ondernemers een bijeenkomst bijwonen waarbij gesproken werd over promo- en prijsbeleid en alles wat daarmee samenhangt. Ook hier vlogen de consumentenonderzoeken, GfK- en andere onderzoeksrapporten ons om de oren. Dit vooral gestimuleerd door de behoefte aan bevestiging dat we met de juiste dingen bezig zijn. Rapporten gevuld met een duidelijke boodschap: we hebben een klant die het allemaal fantastisch vind wat we aan het doen zijn, maar met één verbeterpunt… Het mag nog wel wat goedkoper!

‘Het minst prettige moment van de shopping trip is het afrekenen van de boodschappen’

Nu draai ik al heel wat jaartjes mee in deze verdringingsbusiness, waar we het tot kunst hebben verheven om tegen een zo laag mogelijke prijs een zo hoog mogelijke kwaliteit levensmiddelen aan de man te brengen. En als we het Nederlandse supermarktprijsniveau dan vergelijken met de andere West-Europese landen, dan kunnen we vaststellen dat we daarin meer dan geslaagd zijn. Die bevestiging krijgen we medio augustus ook altijd terug van onze eigen klanten. Dat is het moment waarop ze net terug zijn van drie weekjes Zuid-Frankrijk, alwaar ze een paar rondjes door een mooie Franse hypermarché hebben gemaakt om er vervolgens ruim 20 procent meer af te rekenen voor een mandje boodschappen.

Op zich is het vanuit het perspectief van de klant wel te begrijpen. Het minst prettige moment van de shopping trip is het afrekenen van de boodschappen. Dat doet altijd een beetje pijn. Er gaat namelijk geld uit de portemonnee voor de eerste levensbehoeften, waardoor er minder overblijft voor andere, leuke dingen. Dit wetende stel ik mij de vraag; is het dan niet een soort zelfkastijding voor ons als branche wanneer we die klant keer op keer in onderzoeken maar blijven vragen om ons een cijfer te geven voor iets wat per definitie voelt als ‘pijn doen’? Ik ken ook niemand die zijn tandarts, hoe goed die ook is, een dikke 9 geeft na het ondergaan van een wortelkanaalbehandeling en het ontvangen van de bijbehorende factuur. Het doet ten minste één keer pijn…

Reageer op dit artikel