blog

Online boodschappen doen…

Opinie 6

Online boodschappen doen…

De ontwikkeling van online foodshoppen blijft de gemoederen bezig houden. Er wordt wekelijks volop over geschreven. Marktonderzoeker GfK rapporteert imposante groeicijfers. Zo zou eind 2018 het marktaandeel van online in food de 4 procent al gepasseerd zijn.


René Bakker
René Bakker is oud-directeur C1000 en nu algemeen directeur Fairtrade Original

Aan de ene kant is dat, gezien de uitbreiding van het aanbod, niet vreemd: vrijwel alle retailers en pure-player Picnic breiden hun verzorgingsgebieden uit. Aan de andere kant is er dan weer Supermarkt en Ruimte, die op grond van eigen onderzoek stelt dat zowel de omvang als de potentie van online boodschappen doen schromelijk wordt overdreven. 

Duidelijk is in ieder geval dat de onlineomzet voor een deel bestaat uit bestellingen van bedrijven en instellingen die voorheen bij zelfbedieningsgroothandels kochten. En zo is dat deel in ieder geval additionele groei van de supermarktomzet.

Mensen die rekenen, cijferen ons duidelijk voor dat er geen geld kan worden verdiend met online boodschappen doen. Cijfers van Marshoek laten dat ook duidelijk zien vanuit winkelexploitaties. Picnic zit nog zwaar in de rode cijfers en ook AH, die al sinds 1989 na de overname van James Telesuper actief is in dit segment, verdient er nog geen geld mee. Zelf ken ik op dit moment geen voorbeelden van een rendabele exploitatie.

Tegenover nieuwe initiatieven staan er ook vele waar de stekker, vanwege teleurstellende resultaten, weer wordt uitgetrokken. Recent stopte Lidl met de onlinewijnverkoop. Ook is Stockon gestopt met zijn dienstverlening, omdat ze geen financiering voor de (aanloop?) verliezen meer konden vinden.

‘Picnic brengt verandering aan in de winkelgewoonten’

Zelf heb ik de ervaring dat boodschappen doen vaak een tamelijk routinematige activiteit voor de consument is. Een activiteit die dus in belangrijke mate wordt gedreven door gewoonten. Klanten vinden het bijvoorbeeld lastig wanneer de lay-out van hun winkel volledig op zijn kop wordt gezet en ze naar hun producten moeten zoeken. De boodschappentrip wordt daardoor minder efficiënt. Veranderingen doorvoeren in die gewoonten kosten dan ook tijd, en lange adem.

In de recent bekend geworden cijfers van marktgebieden waar Picnic langer dan een jaar actief is, herken ik dit beeld. Naast groei door nieuwe klanten groeit Picnic in deze gebieden vooral doordat bestaande klanten vaker en meer bestellen. Ze zijn dus in staat geleidelijk verandering aan te brengen in de winkelgewoonten van hun klanten.

Dat is ook financieel voor Picnic een goede trend: het verdichten van hun bezorgservice doordat ze bij meer klanten komen en vaker en grotere drops doen bij hun bestaande klanten zal sterk bijdragen aan rendementsverbetering. De toekomst zal leren of deze trend snel genoeg gaat om binnen de financiële polsstok van Picnic te passen.

Reageer op dit artikel