blog

Van verspilling naar compost

Opinie 3

Van verspilling naar compost

Afval. In onze branche noemen we dat derving. Gelukkig hebben we het allemaal. Want zonder derving loop je omzet mis.


Monique Ravenstijn
Monique Ravenstijn is Jumbo-ondernemer in Zwaagdijk en Heerhugowaard.

De buitenwereld ziet supermarkten als boosdoener als het gaat om voedselverspilling. Totaal ongegrond, vind ik. In onze keten zijn wij verantwoordelijk voor ‘maar’ 5 procent. Het grootste aandeel zit bij de consument thuis. Makkelijk gezegd, maar betekent dat dan dat wij de verantwoordelijkheid kunnen afschuiven?

Nee, ik vind van niet. Daarom ben ik samen met mijn medewerkers op zoek gegaan naar mogelijkheden, zonder dat hun veiligheid in het geding komt. Voedselveiligheid en andere veiligheid.

Het bewust maken van de consument zie ik als een verantwoordelijkheid die wij als winkel moeten nemen. Dit staat haaks op de gedachte dat we altijd meer moeten willen en kan onverstandig lijken. Maar dit is niet per definitie zo. Door het gesprek aan te gaan, maak je verbinding met je consument en creëer je sympathie. Bovendien, als je je klanten verzoekt om minder te kopen om zo bij te dragen aan minder verspilling, praten ze veelvuldig over je. Mooie marketing!

‘Onze consument kan zijn emmer onbeperkt vullen met compost’

Vorig jaar hebben we een composteermachine gekocht waarin al ons organisch afval gaat, van vlees, sinaasappelschillen tot gebak. In 24 uur is de compost klaar. Die geven wij terug aan onze klanten. De bedoeling was om een deel ook naar onze regionale leveranciers terug te laten vloeien, maar momenteel komen we compost tekort. In de winkel vertellen wij het verhaal van hoe wij omgaan met ons afval. Onze consument koopt eenmalig een emmer en kan die vervolgens onbeperkt vullen met de compost die we in een kruiwagen presenteren.

Ook de voedselbank brengen wij onder de aandacht. Op een vaste plek in de winkel delen wij het doel van de voedselbank: het tijdelijk hulp bieden aan mensen die het nodig hebben om hen vervolgens een zetje te geven naar een financieel onafhankelijk leven. Een doel dat mij zelf pas duidelijk werd na een bezoek aan de voedselbank van West-Friesland. Zij dachten dat iedereen het verhaal kende, het stond immers op de website. Maar wat voor de een zo gewoon is, is voor anderen totaal onbekend. Het bewijst hoe belangrijk het is om het verhaal steeds opnieuw te delen.

De producten verzamelen we achter de kassa. Die plek nodigt de consument uit om iets uit de winkelwagen te doneren. Ook producten die niet bij ons zijn gekocht, krijgen hier een tweede kans. Zo dragen consumenten op eenvoudige wijze bij aan het verminderen van voedselverspilling.

Samen dragen we de verantwoordelijkheid om zuinig te zijn met onze wereld. Als ik onze consumenten alleen al aan het denken kan zetten, dan is er al een nieuwe lente in zicht. Ik heb er zin in.

Reageer op dit artikel