blog

Reset je vloermetermatrix

Opinie 1046

Reset je vloermetermatrix
Foto: Bert Jansen

Al heel lang is de zekere rigiditeit in de winkelindeling mij een doorn in het oog. Centraal, op het hoofdkantoor zo je wilt, stellen vakmensen op basis van gemiddelde cijfers de vloermetermatrix op.


René Bakker
René Bakker is oud-directeur C1000 en nu algemeen directeur Fairtrade Original

Ruwweg is dat een tabel waar voor de verschillende oppervlakten van supermarkten wordt aangegeven welk deel van de ruimte wordt toegekend aan de verschillende winkelafdelingen. Dus zoveel vierkante meter voor vlees, agf, vleeswaren, kaas, houdbaar et cetera. Voor houdbaar wordt vervolgens aangegeven hoeveel schapmeters er worden toegekend aan de verschillende assortimentsgroepen. Dus bijvoorbeeld 10 meter bier, 6 meter fris, 11 meter snacks en zo voor alle groepen.

Aan de hand van de vloermetermatrix vindt de winkelinrichting plaats wanneer hij nieuw wordt geopend, wanneer hij uitbreidt of aanzienlijk wordt verbouwd. Meestal is dat ongeveer eens in de 7 jaar. Weliswaar veranderen er vanaf dat moment voortdurend zaken in het assortiment, artikelen worden gesaneerd en nieuw opgenomen, maar de eenmaal toegekende metrages blijven veelal gedurende lange tijd vast. En daar missen naar mijn overtuiging individuele supermarkten kansen. Vergelijk de huidige vloermatermatrix voor uw winkel maar eens met die van 7 jaar geleden, of met die van 4 of 2 jaar geleden.

Nog interessanter wordt het wanneer we kijken naar de individuele winkel. De matrix gebaseerd op gemiddelde cijfers binnen de formule kan al een heel ander beeld geven dan wat voor de individuele winkel optimaal is. Heeft u al eens uitgerekend wat de omzet en brutowinst per schapmeter van de verschillende hoofdgroepen in uw winkel is? En wat u dus voor potentie heeft door de ene groep in te krimpen ten gunste van de andere? Dat scherp hebben en houden levert trouwens niet alleen meer omzet en brutowinst op, maar verhoogt ook nog eens de productiviteit doordat schappen met hoge omzetdruk minder vaak bijgevuld hoeven te worden.

Helemaal interessant wordt het als we ook nog naar het marktgebied kijken. Welke consumenten wonen er, hoe ziet de concurrentie er uit? En dan bedoel ik niet alleen supermarkten, maar ook speciaalzaken. Zit je winkel in de stad en zitten er veel voordeeldrogisten om je heen, dan kan het slim zijn de drogmeticameters te beperken ten gunste van vers en koelingen. Een goed beeld hebben van je marktgebied helpt je zo om scherpe keuzes te maken en je winkel optimaal op de lokale kansen af te stemmen.

Het is precies daarom dat ik de ‘Pijlsnelle ombouw Jumbo-winkels’ waarover ik las in Distrifood zo’n goed initiatief vind. Jezelf de vraag stellen ‘Wat zou ik doen met de winkel als ik nu opnieuw zou beginnen?’ en daar op acteren. Bereid je er wel op voor jezelf die vraag over maximaal 2 jaar nog eens te stellen! Zo blijf je bij de les.

Reageer op dit artikel