blog

De Bijenkorf onder de supermarkten

Opinie 5

De Bijenkorf onder de supermarkten

We hebben een spannende tijd achter de rug. Onze winkel is omgebouwd en we hebben een aantal nieuwe concepten in de winkel
geïntroduceerd. Wanneer je zo’n ombouwproces samen met je team aan het voorbereiden bent, dan geeft dat veel vragen, soms wat spanning en bovenal een berg energie. Het is leuk om af en toe van de gebaande paden af te wijken en nieuwe wegen te zoeken om de klant van dienst te zijn.


Andre van Reijen
André van Reijen is Plus-ondernemer in Veldhoven.

Een belangrijke vraag die we ons stelden in het proces was: Wie doet wat na de ombouw? Hoe krijgen we de juiste man/vrouw op de juiste plaats? We hebben gelukkig geen gebrek aan medewerkers met ambitie en voldoende potentie, maar daadwerkelijk je organisatie veranderen doet soms ook een beetje pijn. Het is niet gemakkelijk om medewerkers die al een aantal jaren een vaste functie hebben, van de een op de andere dag op een andere plaats in je winkel in te zetten. Maar op het moment dat je die verandering doorvoert, zorgt het er ook weer voor dat er weer ruimte ontstaat voor andere mensen uit de laag daaronder om door te groeien. Het is een beetje als flink snoeien in een bos. Door een aantal bomen te snoeien, ontstaat er licht op de grond en krijgen jongere boompjes de ruimte om te groeien. Mij geeft het dan weer energie om die groeispurt te zien.

Een andere vraag die we ons stelden was: Wat zal het effect zijn van de ombouw? Hoe gaat de klant er op reageren? We voegen dit keer geen vierkante meters verkoopoppervlakte toe, we bouwen geen volledig nieuwe winkel. We doen een gewaagde aanpassing van onze supermarkt zodat we de komende jaren weer helemaal up-to-date denken te zijn. In de verzadigde Veldhovense markt is groei geen automatisme, maar iets waarvoor je elke dag moet knokken. Het geeft ons en ons team dan ook een boost om nu, vier weken na opening, te mogen vaststellen dat klanten de vernieuwingen zeer waarderen en dat we dit vertaald zien in een gezonde omzetstijging. En neem van mij aan, dat is best een opluchting. Ik heb ook wel eens een winkel volledig omgebouwd, waarna de verwachte groei uitbleef.

‘ We stellen vast dat klanten de vernieuwingen zeer waarderen en we zien dit vertaald in een gezonde omzetstijging’

Nu zitten we in de fase van processen optimaliseren, kwaliteit en aanbod verbeteren en de processen verankeren in onze organisatie. We hebben de nodige complexiteit en ambacht aan onze winkel toegevoegd. Op zijn zachtst gezegd hebben we het onszelf niet makkelijker gemaakt met deze verbouwing… Als je niet oppast, bestaat het risico dat de kosten de baten overstijgen. Als we echter over een half jaar zover zijn dat ook die cijfertjes weer in lijn zijn met onze uitgangspunten, dan zijn we dik
tevreden.

Het onderscheid tussen onze supermarkt en de andere supermarkten om ons heen is weer wat groter geworden. We hebben wat nadrukkelijker gekozen wie we willen zijn en welke rol we willen vervullen.

Vorige week sprak een wat oudere klant me aan in de winkel, de man was erg enthousiast over onze aanpassingen. Hij zei: ‘André, chapeau, je winkel is nu de Bijenkorf onder de supermarkten. Top gewoon!’ In eerste instantie schrok ik eigenlijk van zijn compliment, want Bijenkorf, ai, dat is dat dure warenhuis. Is dat wel goed? Direct daarna dacht ik: ‘Maar wel het enige echt succesvolle warenhuis in Nederland!’ Laat ik er maar blij mee zijn dus!

Reageer op dit artikel