blog

Too Good To Go of Too Much To Sell?

Opinie 13

Too Good To Go of Too Much To Sell?

De klant wil het! Dat is een veel gehoord argument om de keuzes te verantwoorden, die in onze branche worden gemaakt. Meer assortiment, meer verpakkingsvarianten, meer luxe, meer openingsuren, meer online, meer mvo, meer voordeel… Aan die onstilbare behoefte aan ‘meer’ kleven helaas ook wat nadelen. Het werkt verspilling in de hand, om er maar eens één te noemen.


Hugo Bouman
Hugo Bouman is bedrijfsleider bij Plus Van Reijen in Veldhoven.

Een collega attendeerde me een week of twee geleden op Too Good To Go, een app die verspilling wil tegengaan. Hoe werkt het? Kwalitatief goede producten die voor de winkel onverkoopbaar zijn, door een te korte THT-datum, worden in een box gestopt en de klant kan via de app zo’n box kopen voor ongeveer een derde van de oorspronkelijke verkoopprijs. 

Past de app bij ons als mvo-supermarkt van Nederland? En zou het kunnen leiden tot minder verspilling en dus een lagere derving? Ik ben er eens ingedoken. Na een half uur op diverse internetfora wat gelezen te hebben, werd mijn enthousiasme enigszins getemperd. De teneur die ik proef is er toch een van ‘voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten’ en in het ergste geval ook onvrede wanneer de inhoud van de box niet voldoet aan de verwachting. De link met mvo wordt weinig gelegd. 

Dan de vraag of het ons kan helpen de derving te verlagen. Ik ben bang van niet. Een excellente uitvoering van het concept kost aandacht en tijd. En beide hebben we niet in overvloed. Ze zijn schaars omdat we dagelijks al veel moeite doen om onze complexe organisatie zo goed mogelijk te leiden. En wanneer je aandacht geeft aan het ene, dan gaat dat automatisch ten koste van het andere. 

‘Wil je verspilling in onze branche tegengaan, dan moet je de overvloed van het aanbod inperken’

Mijn filosofie is eenvoudig: overvloed leidt tot verspilling. Wil je verspilling in onze branche tegengaan, dan moet je de overvloed van het aanbod inperken. En dat doe je door duidelijke keuzes te maken. Je kunt niet onbeperkt blijven uitbreiden in assortiment omdat ‘de klant het wil’. Als voorbeeld gebruik ik vaak filet américain. Onze organisatie biedt er zo’n 16 varianten van aan. Wij voeren er 12 en maken er ook nog twee zelf. We hebben een keuze gemaakt en hebben hiermee een optimum gevonden dat werkt voor ons bedrijf. We gooien eigenlijk nooit voorverpakte filet weg.

Dit werkt ook zo bij de verpakte slasoorten, de zuivelproducten en alle 4000 andere artikelen die met een korte THT-datum in onze winkel liggen. Je hebt op artikelniveau te maken met een optimale rotatie per product. Is deze te laag (door te weinig vraag of te veel varianten) dan wordt de THT korter, de kwaliteit slechter, de out-of-stock hoger en ook de derving stijgt. Je hebt kortom Too Much To Sell. 

Landelijk accepteren we in het supermarktwezen een derving van tussen de 1 en 3 procent van de omzet. Bij een weekomzet van €250.000 betekent dit een verschil in derving op jaarbasis van ongeveer €250.000 (een weekomzet!) tussen een winkel die aan de bovengrens zit met z’n derving en een collega-bedrijf aan de ondergrens. Dat zijn heel wat vrachtwagens vol met producten die niet gekweekt, gefokt, geslacht, verpakt of getransporteerd hoeven te worden. CO2-reductie krijg je op de koop toe, net als een hogere brutowinst. 

Mijn conclusie? Too Good To Go is hier geen oplossing. Het houdt slechts het probleem van Too Much To Sell in stand.

Reageer op dit artikel