blog

Prijsoorlog in agf?

Opinie 22

Prijsoorlog in agf?
Foto: Sander Koning

De stap die Plus zette door de prijzen van agf fors neerwaarts bij te stellen, hield de media de afgelopen behoorlijk bezig. Een actie die andere servicesupermarkten op korte termijn volgden en die zo leidde tot een kleine prijsoorlog op agf.


René Bakker
René Bakker is oud-directeur C1000 en nu algemeen directeur Fairtrade Original

Ik vind de stap die Plus zette helemaal niet zo vreemd. Immers, agf is al jaren speerpuntassortiment van Lidl. Agf is een assortimentsgroep die door de consument vaker dan één keer per week wordt gekocht en dat maakt de groep bij uitstek geschikt om de bezoekfrequentie van je klantenkring te verhogen. Bovendien is de keus die de consument maakt voor een groente vaak het begin van de maaltijd die er ’s avonds op tafel komt. En daarmee dus het startpunt van een met meer producten gevuld winkelwagentje of mandje.

De prijsafstand tussen Lidl en de servicesupermarkten was groot en ondanks zijn beperktere assortiment wist Lidl hier hoge waardering bij zijn klanten te scoren. Sinds 2010 zijn ze door de consument maar liefst zeven keer uitverkozen tot beste supermarkt in groente en fruit. Een slimme strategie die sterk heeft bijgedragen aan de grote groei in marktaandeel die Lidl het afgelopen decennium doormaakte.

Geprikkeld door het succes van Lidl kwam Aldi al eerder in beweging, en begon een flink investeringsprogramma om zijn operatie te upgraden. Ook Aldi gebruikt in zijn communicatie (hoogfrequente radiospots) veelvuldig zijn scherpe agf-prijzen. En nu volgen dus ook de servicesupermarkten, aangevoerd door Plus.

‘Tel maar eens in hoeveel productvarianten verse rode paprika voorkomt’

Ik vraag toch nog even aandacht voor een ander onderdeel van Lidl’s succesvolle agf-strategie: het assortiment. Discount eigen, biedt Lidl een beperkt assortiment, aangevuld met tijdelijke items op basis van in-uit. En hoewel ik de afgelopen jaren het agf-assortiment ook bij Lidl heb zien groeien, gedreven door het succes, is het assortiment bij servicesupermarkten altijd nog vele malen groter dan dat van Lidl. Zonder dat dit kennelijk leidt tot een hogere score in waardering bij de consument.

Integendeel, ook de andere partij die hoog scoort in het Versrapport, Nettorama, voert een in diepte beperkt assortiment in agf. Het diepere assortiment van de servicesupers wordt deels veroorzaakt door de vele verpakkingsvarianten van hetzelfde basisproduct. Tel bijvoorbeeld maar eens in hoeveel productvarianten een verse rode paprika voorkomt.

Met name in vers, waar de kwaliteit en houdbaarheid sterk beïnvloed worden door de omzetsnelheid van een product, komt het aan op het maken van scherpe keuzes! Puntje voor rationalisatie bij de servicesupers?

Reageer op dit artikel