blog

Aan het stuur

Opinie 3976

Aan het stuur
AH Vos in Koog aan de Zaan

Het is vandaag alweer circa vijftig dagen geleden dat ik werd aangekondigd als nieuwe ceo van Albert Heijn. De kranten stonden er bol van. Ik heb het met blosjes op de wangen tot me genomen.


Marit van Egmond
Marit van Egmond is ceo bij Albert Heijn.

Zo vol in de spotlights is best even wennen voor een nuchtere Brabantse zoals ik. Maar natuurlijk heb ik er ook van genoten. En ik ben enorm dankbaar voor alle felicitaties die ik ontving; of het nou was van mijn vroegere vulploegvrienden uit het filiaal aan de Dobbe in Zwolle, van leveranciers en collega-retailers, of het warme bericht van de familie Heijn. Ik heb het allemaal met veel plezier gelezen en beantwoord.

‘Wat doet een ceo eigenlijk?’ Het is één van de leukste, misschien wel één van de meest voor de hand liggende vragen om te beantwoorden. Maar ook de moeilijkste. Wat me ook boeit, is de hoeveelheid adviezen die je vanaf dag één krijgt. Een veelgehoorde is dat ik eerst honderd dagen de tijd moet nemen om me te verdiepen. Uiteraard ken ik het begrip, maar is dat niet raar of lastig als je al 22 jaar bij datzelfde bedrijf werkt, veel verschillende dingen hebt gedaan en dus een brede kijk op retail hebt ontwikkeld?

‘Veel zaken kunnen beter. Gelukkig maar, want zo kunnen we samen verder groeien’

In alle eerlijkheid: ik geniet enorm van de gesprekken die ik de afgelopen vijftig dagen heb gevoerd. Niet alleen op ons hoofdkantoor, maar juist ook in onze winkels met supermarkt-
managers en franchisenemers, maar ook onlinemedewerkers, de OR, leveranciers, retail-experts, en mijn collega’s in onze distributiecentra. Heerlijk om met elkaar te praten en te durven dromen en sparren over wat er beter kan. Er zijn veel zaken die beter kunnen. Gelukkig maar, want zo kunnen we samen verder groeien.

Uiteraard heb ik ook volop met klanten gesproken. Gewoon direct aan tafel in één van onze winkels. Een echt gesprek zegt mij meer dan welk rapport dan ook. Wat helder is, is dat – omdat we er voor iedereen in Nederland zijn – onze eigen identiteit nog scherper kan…

Met alle input die ik heb gekregen, en de trots en verbinding die ik overal voel, weet ik zeker dat het niet lang zal duren voordat we dat vernieuwde AH-gezicht weer in volle glorie laten zien. Natuurlijk blijft ‘de winkel’ gewoon open en ontwikkelen we volop door.

Van een samenwerking met Hema, de ombouw van goedkoopjes naar prijsfavorieten, een strategiedag met franchisenemers, tot de uitrol van onze kakelverse nieuwste Albert Heijn-winkels vol met tech, vers en gemak. Het zijn allemaal zaken die een ceo meemaakt, om op die ‘lastige’ vraag terug te komen.

Het smaakt allemaal naar meer en ik loop dan ook met veel plezier rond in de net verbouwde winkels van bijvoorbeeld de familie Vos in Koog aan de Zaan of Jos van de Berg in Uithoorn. Want allemaal leuk en aardig wat er bedacht wordt op een hoofdkantoor, het gebeurt in de winkels en online. Dat er werk aan de winkel is, dat is duidelijk… Op naar de volgende vijftig dagen! Ik kan niet wachten!

Marit van Egmond is ceo bij Albert Heijn.

Reageer op dit artikel