blog

Pick your battle…

Opinie 0

Pick your battle…

De afgelopen weken zijn we weer bestookt met de resultaten en marktaandelen van bijna alle supermarkt-organisaties. Een vermakelijk spelletje waarbij organisaties, kijkend door een zichzelf opgezette roze bril, hun marktgroei presenteren.


Andre van Reijen
André van Reijen is Plus-ondernemer in Veldhoven.

Bij dit spelletje komt het totaal van alle zelfbenoemde marktaandelen elk jaar weer ruim boven de 100 uit. De twee Duitse discountpartijen doen aan dit spel, ondanks hun elk jaar weer prachtige scores, niet mee… Die zijn blijkbaar druk met andere dingen.

In het verleden scoorden harddiscounters toch vooral goed in economisch moeilijke tijden. Klanten moesten dan de tering naar de nering zetten en zochten de oplossing in een winkel met lage prijzen en geen verleiding. Als de tijden beter werden en er weer economische voorspoed was, dan braken er weer mooiere tijden aan voor supermarkten aan de bovenkant van de markt en hadden discounters wat meer wat moeite om de marktgroei bij te houden. Op zich logisch, klanten konden het zich dan wat makkelijker permitteren om naar een servicesupermarkt te gaan. 

De laatste jaren zien we dat, ondanks de economische voorspoed, discount ongekend hard en stabiel doorgroeit. De laatste twee decennia is hun marktaandeel nagenoeg verdubbeld. En de mooiste scores realiseerden ze in de laatste 4 jaar, tijdens die mooie economische groei. 

Op zich is dat een zorgelijke ontwikkeling. Daar waar servicesupermarkten steeds harder op de promotrom roffelen en zichzelf haast overschreeuwen om klanten bij de les te houden, slagen harddiscounters er in om – door slim te upgraden, stapsgewijs aan te passen en goed te kijken naar de markt – mooie groeicijfers te presenteren. Ze slagen er blijkbaar in om telkens de verwachting van de consument te overtreffen, daar waar wij als servicesupermarkten de grootst mogelijke moeite hebben om de verwachtingen waar te maken. 

‘ Grote, schreeuwende borden met actieprijzen en een winkel waar je, als je pech hebt, de eerste medewerker pas tegenkomt als je bij de kassa aankomt’

Als je het plat slaat, zijn we ook nog steeds meer op de discounters gaan lijken. Grote, schreeuwende borden met actieprijzen en een winkel waar je, als je pech hebt, de eerste medewerker pas tegenkomt als je bij de kassa aankomt. Dit alles dan in de tijden van economische voorspoed…

Ik ben dan ook erg benieuwd wat de markt bij economische tegenwind gaat doen. De eerste signalen van verandering zijn zichtbaar. Het consumentenvertrouwen zakt al een maand of 6 op rij. Het aantal faillissementen loopt iets op, de huizenmarkt staat op klappen… Alle ingrediënten voor een forse correctie dan wel crisis zijn aanwezig. De consument roert zich. 

Hoe gaat u als ondernemer daar dan mee om? Zet u in op verder prijsverlagen en gaat u vechten met de harddiscounters en prijsvechters van deze wereld? Of bent u er klaar voor om al die lekkerbekken en smulpapen, die nu 3 à 4 maal per week Thuisbezorgd.nl en de lokale horeca frequenteren, te verrassen met lekkere, gezonde en verse gerechten? En waarbij u die klant dan ontzorgt, servicet en helpt? 

Prijsvechten, da’s een beetje hetzelfde als de ring in met Rico Verhoeven. Ik kijk wel uit en ga de ring niet in, want ik weet wel wie dat wint… Ik kies er voor de smulpaap die gaat voor goed eten gastvrij te ontvangen. 

Ik wens u alle wijsheid in het bepalen van uw tegenstander in de komende strijd. Pick your battle.

Reageer op dit artikel