blog

Kook jij of kook ik?

Opinie 4

Kook jij of kook ik?

Het nieuwe jaar is weer lekker van start gegaan met vele mooie initiatieven in de branche. Maar het is ook steeds moeilijker te definiëren wat de branche nu eigenlijk is. Blurring en branchevervaging zijn aan de orde van de dag. Op alle fronten is het aanbod van iedere speler groter dan ooit. Zeker omdat de schappen online natuurlijk wél van elastiek zijn. Ik ben benieuwd hoe IRI en Nielsen hiermee omgaan in hun metingen. 


Marit van Egmond
Marit van Egmond is ceo bij Albert Heijn.

De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe klanten naar al deze ontwikkelingen kijken. Prijs is voor velen nog altijd een erg belangrijke reden om ergens naar toe te gaan. Tenminste, als je naar al het traditionele actiegeweld kijkt in de branche – dit jaar zijn er zelfs aanbiedingen voor een hele jaarvoorraad vaatwastabletten… Als deze trend doorzet en de actiedruk zo goed als 100 procent wordt, dan hebben we in de toekomst veel ruimte vrij in de reguliere schappen.

Een andere traditie is dat, zodra het nieuwe jaar is begonnen, heel Nederland weer het goede ritme probeert te vinden met meer sporten, beter slapen en natuurlijk gezond eten. En dat alles met meer echte aandacht voor elkaar dan voor de telefoon. Eten en drinken is vanzelfsprekend een heel belangrijk onderdeel van dit ritme. Dat is, als je het mij vraagt, het mooie van onze branche. 

Dé dagelijks terugkerende vraag in vrijwel ieder Nederlands huishouden is nog altijd ‘Wat eten we vandaag?’ Velen van ons vertrouwen daarvoor op routine of doen inspiratie op via magazines of receptensites. Maar er is ook een andere ontwikkeling. Met de toenemende drukte in heel veel huishoudens en door de steeds verdergaande individualisering rijst steeds vaker de vraag: ‘Wie kookt er eigenlijk?’ 

‘Weet jij wat je eet en wat de herkomst is als je online eten bestelt?’

Waar het in Amerika – maar ook dichterbij in België – al heel gebruikelijk is om niet zelf te koken, staat Nederland pas aan het begin. Groeicijfers die onlangs tijdens de Horecava zijn gepresenteerd door Foodservice Instituut, zijn veelbelovend en laten ook zien dat Nederland een enorme markt is als het gaat om het thuisbezorgen van maaltijden. 

Juist hier is ook nog een wereld te winnen op het gebied van gezondheid en transparantie. Want weet jij wat je eet en waar het vandaan komt als je online eten bestelt? En hoe het zit met voedingswaarden en voldoende hoeveelheid groenten? Iets dat we in retail inmiddels doodnormaal vinden, staat in deze tak van food nog in de kinderschoenen. De hoogste tijd dat we op die gebieden aan blurring gaan doen. 

Met Allerhande Kookt introduceren we niet alleen een nieuw foodserviceconcept, maar zorgen we er ook voor dat klanten – ook als ze niet zelf willen koken – weten wat ze eten en bieden we volop gezonde variatie. 

Eet smakelijk, ook in het ritme van dit nieuwe jaar!

Reageer op dit artikel