FreshRecruitment
Aldi test gemengd gehakt, 40 procent plantaardig
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten.
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten.
Rundvlees wordt dit jaar flink duurder, verwacht marktbureau DCA Market. Er zijn wereldwijd te weinig runderen om aan de vraag te voldoen.
Rundvlees in de supermarkt wordt de komende maanden duurder door krimp van de veestapel, meldt Rabobank.
Jumbo stopte mei vorig jaar met vleesaanbiedingen. De concurrentie zou vervolgens in het gat zijn gesprongen en het aantal acties met vlees zelfs hebben opgevoerd. Maar is dat ook echt zo? 'Zoals wel vaker bij statements van supermarkten is het maar net hoe je er naar kijkt.'
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
De komende tien dagen zijn er spotjes op de radio waarin Wakker Dier het vleesbeleid van Vomar hekelt. 'Vomar stunt nog volop met vlees en kan nog veel doen om consumenten te helpen plantaardiger te eten', aldus Wakker Dier.
Senior redacteur Joep Meijsen van Distrifood snapt best dat Jumbo-topman Ton van Veen teleurgesteld is dat niet meer supermarktketens zijn gestopt met vleesaanbiedingen. Maar in het spel zoals supermarkten dat met elkaar spelen, kan dat ook niet als een verrassing komen.
Het Belgische familiebedrijf Max Markt heeft zijn eerste supermarkt in Nederland geopend en barst van de ambities. Met Oost-Europese delicatessen, als karpers, kaviaar, worsten en wijnen, wil de keten hier snel voet aan de grond krijgen. 'Wij dromen groot. Zo zijn we al op zoek naar nieuwe vestigingspunten om de komende jaren tientallen supermarkten in Nederland te openen.'
Wakker Dier roept gemeenten op te stoppen met vleesreclames op straat. De dierenwelzijnsorganisatie laat Distrifood weten dat het gaat om reclames van supermarkten, maar ook van bijvoorbeeld fastfoodketens.
Jumbo-ceo Ton van Veen bevestigt dat niet alleen klanten, maar ook een deel van de Jumbo-ondernemers niet blij is (geweest) met het stoppen van vleespromoties door de formule.