Alles over René Bakker

All business is local

'All business is local' was het motto van René Bakkers professor voor marketing in midden- en kleinbedrijf toen hij economie studeerde aan de VU in Amsterdam. Bakker moest aan dat credo denken toen hij het artikel las over Spar-ondernemers Rick en Ron Hageman.

Foto: Koos Groenewold

The trend is your friend

Met de beleggerswijsheid <em>'the trend is your friend'</em> in gedachten heb ik me verdiept in rapporten over trends. Het is natuurlijk altijd goed om je bij beslissingen bewust te zijn van grote ontwikkelingen die ons leven zullen gaan beïnvloeden. Zaken als vergrijzing: nu is 8 procent van de wereldbevolking ouder dan 65, in 2030 zal dat gegroeid zijn tot 13 procent. En die wereldbevolking zal naar verwachting groeien van ruim 7 miljard mensen nu naar 10 miljard eind deze eeuw.

Foto: Mathilde Kuiper

Trend: reistijd wordt kooktijd

Het jaarlijkse consumentenonderzoek 2020, uitgevoerd in opdracht van Deloitte, is weer verschenen. Dit onderzoek, dat in het verleden werd uitgevoerd onder auspiciën van het CBL, kent een lange historie. Niettemin is het altijd weer interessant om te lezen.

Archieffoto: Distrifood

Een oud idee: de ochtendvulploeg!

Jumbo heeft een nieuw, gemechaniseerd distributiecentrum geopend in Nieuwegein. Jumbo, gefeliciteerd daarmee. Mooi ook om te zien hoe doordacht een aantal zaken is aangepakt.

Foto: Shutterstock

Voorboden van een hete herfst

Het lijkt erop dat de verspreiding van het covid-19-virus in Europa flink is afgeremd. De overheden heffen opgelegde beperkingen versneld op, we mogen er weer op uit, de horeca mag weer open en we mogen weer reizen binnen Europa. Toch blijft er onzekerheid heersen en is het zaak alert te blijven: er is een wankel evenwicht. Zo ging de Britse stad Leicester (UK) de tweede lockdown in vanwege het opnieuw oplaaien van het virus. En de Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt dat wereldwijd gezien het ergste nog moet komen.

Denk in post-coronamogelijkheden

Denk in post-coronamogelijkheden

Ook al wordt geleidelijk, onder strikte regels, de samenleving weer opgestart, corona blijft - uiteraard - de gemoederen bezighouden. De verplichte sluiting van vele bedrijven en hele sectoren is historisch gezien een unieke gebeurtenis. Ik ben heel benieuwd hoe we over 10 jaar, in het post-coronatijdperk op deze periode terugkijken.

Archieffoto: Bert Jansen

Alleen onzekerheid is zeker

Het zijn onzekere tijden. De eerste coronagolf lijkt over zijn top heen, het aantal ziekenhuisopnamen en patiënten dat door het virus is overleden vertoont sinds eind maart gelukkig een dalende lijn. Nederland draait in sommige sectoren op meer dan volle toeren, terwijl andere delen van Nederland verplicht op non-actief staan.

De wereld op pauze

De wereld op pauze

Waar anders schrijf je op dit moment een column over dan over de coronacrisis, die nu al ons denken en doen beheerst? Dat een virus hele computernetwerken kan platleggen hadden we als mensheid inmiddels al ondervonden, maar dat een virus zo'n impact op onszelf en onze gecreëerde wereld zou kunnen hebben, dat hadden we met zijn allen niet voorzien.

Meer acties bij Albert Heijn richting het einde van het jaar. 
Foto: Distrifood

Buy-and-build-strategie voor de supermarkt?

Met enige regelmaat wordt er geschreven over de almaar toenemende promotiedruk in onze supermarktwereld. Schijnbaar zijn we als branche gevangen in een spiraal.

Foto: Shutterstock

Op weg naar een leefbaar inkomen

In 2015 legden de Verenigde Naties de agenda voor 17 duurzame ontwikkelingsdoelen vast die in 2030 bereikt moeten zijn. Doelen die door alle deelnemende staten zijn onderschreven. Ontwikkeldoel 1 stelt: geen armoede meer in de wereld. Vandaag, anno 2020 kunnen we, net als in 2015, constateren dat er nog veel moet gebeuren om dat doel (en ook de andere doelen) te bereiken.