Alles over Private label

Dieter Kuijl, directeur van St. Paul en Eru. Foto: © 2024 Mark Prins

Eru-topman: 'Er is roofbouw op marges private label gepleegd'

Stijgende zuivelprijzen, een bikkelhard onderhandelingsspel met supermarkten en de coronapandemie. Smeerkaasfabrikant Koninklijke Eru komt uit een moeilijke periode. Maar Dieter Kuijl, die met zijn familiebedrijf St. Paul Eru overnam, tekent een ambitieuze toekomst voor het oer-Hollandse merk uit.

De koeling met smaakmakers. Foto: Jumbo

Jumbo rolt Smaakmakers uit: 44 kruidenmixen, oliën en boters

De nieuwe smaakmakers-categorie van Jumbo verschijnt deze week in alle winkels.

Foto: Distrifood

Nieuwe koers: Aldi smelt chocomerken om tot Choceur

Aldi geeft zijn chocoladehuismerkproducten een make-over. De producten van Château en Time4Choco! gaan verder onder de naam Choceur en worden voorzien van een nieuwe verpakking.

Ralph Bertrand, formuledirecteur bij Jumbo, voor het schap met Jumbo's koffie. Foto: Distrifood

Jumbo's nieuwe wapen in de strijd met A-merken: Jumbo's

Jumbo schroeft met zijn nieuwe merk Jumbo's de strijd met A-merken verder op. Kwalitatief kan Jumbo's zich meten met de bekende merken, belooft Veghel, maar de prijs is lager. Daarmee springt Jumbo's in het groeiende gat tussen de basishuismerken en de flink duurder geworden bekende merken.

Bron: Holie

Deze merken laten zich niet ontmoedigen door opmars private label

Huismerken groeien en dat gaat vaak ten koste van de A-merken. Desondanks zijn er een aantal merken die het juist erg goed doen. Ze slaan al jaren de weg naar boven in. Om welke partijen gaat het? Circana onderzocht dit en presenteert een aantal succesverhalen.

Koen de Jong. Foto: Roel Dijkstra Fotografie/Fred Libochant

Groeiende macht huismerken: 'Sommige A-merken geven het op'

De explosieve groei van huismerken, de entree van meer venture brands en de ontwikkeling van eigen vegan- of glutenvrije productlijnen. De strijd tussen bekende internationale merken en de eigen labels van supermarkten woedt nog altijd fel in de schappen. Auteur Koen de Jong legt het vergrootglas opnieuw op het private label.

Foto: Michel Zoeter

A-merken stagneren en dalen in volumes, maar kleine groep piekt

De meeste A-merken groeien nauwelijks meer. Toch is er een kleine groep die al jarenlang de weg naar boven weet te vinden, blijkt uit onderzoek van YouGov, voorheen GfK Consumer Panel. Hoe houden ze die omzetgroei vol in tijden van corona, hoge inflatie en hoge kosten?

Malachy O'Connor presenteert de resultaten van het onderzoek The Price is Right? van IPLC. Foto: Distrifood

Hoe het huismerk een effectief wapen werd tegen discounters

Supermarkten zetten huismerken in toenemende mate in als wapen tegen discounters Aldi en Lidl. Met succes, blijkt uit onderzoek van IPLC, genaamd The Price is Right? In een aantal Europese landen is de groei van Aldi en Lidl al tot stilstand gekomen, constateert IPLC.

Beeld: Walmart

Walmart komt met grootste private labelintroductie in 20 jaar

Walmart zet met Bettergoods een nieuw huismerk in zijn winkels, waarmee de grootste retailer ter wereld vooral mikt op jongere klanten.

Niels Bontje. Foto's: Albert Heijn en Iglo

Bontje start als commercieel directeur bij grote leverancier van AH

Niels Bontje begint per 1 mei als commercieel directeur bij Kramer Food Family, de belangrijkste versleverancier van Albert Heijn.