Alles over Prijzen

Foto: Koos Groenewold

Prijzen van voeding en drank stijgen hard

De prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak stegen deze maand opnieuw sterk met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS.

Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. Foto: Dennis Wisse

Directeur Consumentenbond: 'We volgen supers met extra aandacht'

Kwantumkortingen en laagsteprijsgaranties zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Helaas komen dit soort vormen van misleiding nog altijd vaak voor, zegt directeur Sandra Molenaar in gesprek met Distrifood. 'We zouden het toejuichen als supermarkten kortingen maximeren.' Een positieve ontwikkeling binnen de branche is dat er tegenwoordig steeds minder onjuiste kassabonnen worden verstrekt.

Foto: Distrifood

Chocoladeletter in super dit jaar 20 tot 25 procent duurder

Chocoladeletters zijn dit jaar flink duurder dan vorig jaar. Het komt door de oplopende cacaoprijzen als gevolg van slecht weer in Ivoorkust en Ghana.

Foto: Distrifood

Onderzoek: Assortiment belangrijker voor groei diepvries dan prijs

Lage prijzen spelen bij diepvries een belangrijkere rol dan bij vers. Om de categorie te laten groeien zijn andere aspecten nog belangrijker, blijkt uit onderzoek van GfK/YouGov.

Foto: Shutterstock

Sterkste stijging suikerprijs sinds 2008

Suiker is afgelopen week flink duurder geworden door extreme droogte in Brazilië, waardoor suikerriet brandschade oploopt.

Foto: Shutterstock

Prijzen boodschappen schieten omhoog in augustus

De prijzen van verschillende boodschappen zijn flink gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.

Foto: Distrifood Magazine

Experts over prijsstrategie: 'Maak klanten niet verslaafd aan korting'

Supermarkten gebruiken verschillende prijsstrategieën: van edlp tot en met relatief hoge prijzen gecombineerd met flinke kortingen. Het is interessant om experts te spreken over de prijsstrategie van supermarkten. Is er een algemene lijn te ontdekken? En wat kan er beter?

Koelingen en andere materialen zijn zo veel mogelijk hergebruikt, maar de winkel heeft toch een frisse, nieuwe uitstraling. Foto: Koos Groenewold.

Rabobank: Helft prijsstijgingen door kabinet, supers stunten minder

Accijnzen en belastingen maken boodschappen een stuk duurder, stelt Rabobank. Ook supermarkten zelf zorgen hiervoor door minder aanbiedingen en lagere kortingen aan te bieden.

Foto: Shutterstock

Chocolade, frisdrank en olijfolie duurder bij AH, Plus en Jumbo

Frisdrank, chocolade en olijfolie stegen bij Albert Heijn, Jumbo en Plus hard in prijs. Vooral slechte oogsten zijn merkbaar op de kassabon.

Klanten rekenen af bij Vomar Kennemerplein in IJmuiden. Foto: Distrifood

Supers winnen marktaandeel ten koste van snackbar en Chinees

Veel foodservicebedrijven verwachten dat de prijzen dit jaar met 3 tot 5 procent zullen stijgen. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) winnen supermarkten met hun focus op gemak aan marktaandeel. Desondanks ziet het kennisinstituut een branche die in 'crisismodus' verkeert.