Grow Recruitment
Prijzen van voeding en drank stijgen hard
De prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak stegen deze maand opnieuw sterk met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS.
De prijzen van voedingsmiddelen, dranken en tabak stegen deze maand opnieuw sterk met 6,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS.
Kwantumkortingen en laagsteprijsgaranties zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Helaas komen dit soort vormen van misleiding nog altijd vaak voor, zegt directeur Sandra Molenaar in gesprek met Distrifood. 'We zouden het toejuichen als supermarkten kortingen maximeren.' Een positieve ontwikkeling binnen de branche is dat er tegenwoordig steeds minder onjuiste kassabonnen worden verstrekt.
Chocoladeletters zijn dit jaar flink duurder dan vorig jaar. Het komt door de oplopende cacaoprijzen als gevolg van slecht weer in Ivoorkust en Ghana.
Lage prijzen spelen bij diepvries een belangrijkere rol dan bij vers. Om de categorie te laten groeien zijn andere aspecten nog belangrijker, blijkt uit onderzoek van GfK/YouGov.
Suiker is afgelopen week flink duurder geworden door extreme droogte in Brazilië, waardoor suikerriet brandschade oploopt.
De prijzen van verschillende boodschappen zijn flink gestegen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.
Supermarkten gebruiken verschillende prijsstrategieën: van edlp tot en met relatief hoge prijzen gecombineerd met flinke kortingen. Het is interessant om experts te spreken over de prijsstrategie van supermarkten. Is er een algemene lijn te ontdekken? En wat kan er beter?
Accijnzen en belastingen maken boodschappen een stuk duurder, stelt Rabobank. Ook supermarkten zelf zorgen hiervoor door minder aanbiedingen en lagere kortingen aan te bieden.
Frisdrank, chocolade en olijfolie stegen bij Albert Heijn, Jumbo en Plus hard in prijs. Vooral slechte oogsten zijn merkbaar op de kassabon.
Veel foodservicebedrijven verwachten dat de prijzen dit jaar met 3 tot 5 procent zullen stijgen. Volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) winnen supermarkten met hun focus op gemak aan marktaandeel. Desondanks ziet het kennisinstituut een branche die in 'crisismodus' verkeert.