FreshRecruitment
Branche waarschuwt: 'Rundvlees significant duurder in 2026'
De prijzen van rundvlees stijgen volgend jaar verder, stelt de vleesbranche. Eerder dit jaar waren er ook al forse prijsstijgingen.

De prijzen van rundvlees stijgen volgend jaar verder, stelt de vleesbranche. Eerder dit jaar waren er ook al forse prijsstijgingen.

De komende jaren komt er naar verwachting een overschot aan koffie en cacao, blijkt uit de Agri Commodities Outlook 2026 van Rabobank. Wat betekent dit voor de prijzen van chocoladeproducten en koffie in de supermarkten?

Het CBL roept politici op om het formatieproces zorgvuldig, maar ook snel te doen. In de regeerplannen moet daarnaast aandacht zijn voor de boodschappenprijzen.

De boodschappenprijzen zijn in Nederland lang niet zo hard gestegen als in veel andere Europese landen in de afgelopen jaren. Volgens CBS-econoom Peter Hein van Mulligen behoort ons land tot de middenmoot.

Ondanks een recente daling van de wereldmarktprijs voor cacao, blijven consumenten in de supermarkt fors betalen voor chocolade. Volgens onderzoek van de Rabobank zullen de prijzen niet meer terugkeren naar het niveau van 2021. Huismerken doen hier hun voordeel mee.

Betaalbare boodschappen, de machtige inkoopallianties aanpakken en het minimumloon opschroeven, politieke partijen hebben allemaal hun ideeën over supermarkten, blijkt uit de verkiezingsprogramma's. Distrifood zet aan de hand van zes thema's op een rij wat de politiek in petto heeft voor supermarkten.

Prijs blijkt voor veel klanten (nog steeds) het belangrijkste aspect om een aankoop te doen in de supermarkt. Wel is de nabijheid van de supermarkt hierbij cruciaal.

Nestlé komt met een naar eigen zeggen grote innovatie op het gebied van koffiecapsules en de bijbehorende apparaten: Neo by Nescafé Dolce Gusto. Expert Theo Toering is onder de indruk van de noviteit, maar waarschuwt wel voor 'machinemoeheid' onder consumenten.

Spar University-ondernemer Martijn ten Berge lanceert in september een proef waarbij Utrechtse studenten na 18.00 uur en in het weekend korting ontvangen op aankopen.

De prijzen van boodschappen lagen in april 4 procent hoger dan in dezelfde periode het jaar ervoor, blijkt uit de inflatiemonitor van Rabobank.
