Alles over Onderzoek

Foto:ANP
diepvries snacks

AD-panel kraakt huismerkfrikandellen; Mora wel lekker

Een testpanel van AD maakt gehakt van de smaak van de huismerkfrikandellen van Superunie, Jumbo, Lidl, Dirk en Albert Heijn. A-merk Mora heeft met voorsprong de lekkerste frikandel.

Foto: Shutterstock
onderzoek

CBS noteert kelderende decemberomzet supermarkten

Nederlandse supermarkten hebben de omzet afgelopen december zien kelderen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De daling viel ook aanzienlijk hoger uit dan een maand eerder.

Foto:  Roel Dijkstra
onderzoek

Dry January geeft waterverkoop in supermarkten impuls

De verkopen van water in de supermarkt zijn afgelopen maand met 13,6 procent gegroeid. Onderzoekers schrijven dit toe aan het effect van Dry January.

Tom Wielheesen. Foto: Tom Wielheesen
onderzoek

Interview: Zo effectief zijn inzet social media en lokaal assortiment

De meeste ondernemers zijn actief met lokale marketing. Maar wat die inspanningen opleveren, is lang niet altijd duidelijk. Promotieonderzoek van Tom Wielheesen laat zien dat in ieder geval lokaal assortiment en actief zijn op sociale media, daadwerkelijk voor meer omzet en binding met klanten kunnen zorgen. 'Het hoeft allemaal niet zo gepolijst te zijn. Kneuterig, of beter gezegd: iets minder professioneel, werkt soms het beste.'

Foto: ANP
onderzoek

Consumentenbond boos: Nu krimpflatie bovenop krimpflatie

De Consumentenbond ergert zich groen en geel aan de aanhoudende krimpflatie en de verklaringen die supermarkten en fabrikanten daarvoor geven. Intussen constateert de organisatie dat er sprake is van krimpflatie bovenop krimpflatie.

Foto: Distrifood
onderzoek

Hiiper rekent op 'turbulent jaar', ontwikkeling Jumbo sleutel

Databureau Hiiper ziet Lidl, Dirk en Albert Heijn als de grote winnaars van 2024 en rekent voor 2025 op een 'turbulent jaar'. De ontwikkelingen bij Jumbo vormen daarbij een belangrijke sleutel.

Plus-topman Aart van Haren. Foto: Plus
onderzoek

Het Aart van Haren-effect op acties Plus en Vomar

Aart van Haren begon op 1 april 2024 als ceo van Plus, na lang aanvoerder te zijn geweest van Vomar. Distrifood onderzocht wat voor effect die switch heeft gehad op het actiebeleid van beide formules.

Cover LinkedIn ceo top 100-onderzoek. Beeld: AI Saleslabs
onderzoek

Ton van Veen troeft Marit van Egmond af in LinkedIn-top-100

Ton van Veen is de best presterende Nederlandse top executive online. De Jumbo-voorman troeft AH-ceo Marit van Egmond af in het jaarlijkse top-100-onderzoek onder ceo's op LinkedIn.

Foto: ANP
onderzoek

NielsenIQ: Marktaandeel AH piekt, Plus en Spar stijgen

Albert Heijn heeft zijn marktleiderschap in 2024 versterkt. Ook Plus en Spar zagen hun marktaandelen stijgen. Steeds meer formules geven geen toestemming voor publicatie van hun marktaandeel.

Foto: Fred Libochant
onderzoek

Circana: Dirk winnaar, Picnic 1,9 procent en Superunie daalt flink

Dirk is de snelstgroeiende supermarktformule, Picnic heeft inmiddels een marktaandeel van 1,9 procent en Superunie daalt met 0,8 procentpunt. Het aandeel van online is vorig jaar flink gestegen.