FreshRecruitment
Locatus: 5 procent heeft geen supermarkt in de buurt
Iets meer dan 800.000 Nederlanders moeten voor het bezoeken van een supermarkt in ons land langer dan vijf minuten rijden.
Iets meer dan 800.000 Nederlanders moeten voor het bezoeken van een supermarkt in ons land langer dan vijf minuten rijden.
Het percentage consumenten dat zich zorgen maakt over prijsstijgingen in de supermarkt is dit jaar flink gestegen. Dusdanig dat het de manier waarop klanten hun boodschappen doen, waar ze dat doen en wat ze kopen verandert. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
De prijsverschillen tussen A-merken en huismerkartikelen zijn groter geworden, waardoor er een nieuw speelveld ontstaat voor voedingshandelaren: het middensegment. Die nieuwe prijsklasse - met prijzen boven de gangbare huismerken, maar onder de prijzen van A-merken - kan volgens de Rabobank in West-Europa €15 miljard waard zijn.
Rokers blijven ondanks het verkoopverbod in supermarkten nog gewoon hun sigaretje of sjekkie opsteken. Uit onderzoek van Deloitte blijkt geen enkel effect van de overheidsmaatregel. De vrees dat klanten hun supermarkt zouden inruilen voor een concurrent met een tabakswinkel erbij, blijkt ongegrond.
Nederlandse supermarkten hebben in juli de omzet met 6,3 procent zien toenemen.
De prijzen van de dagelijkse boodschappen in de supermarkt stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met zo'n 4 procent.
Zuivelproducten, zoals kaas, melk en boter, evenals vleesproducten in de supermarkt worden naar verwachting de komende jaren nog duurder door de krimp van de Nederlandse veestapel.
Huismerken scoren in een test van de Consumentenbond van vaatwastabletten aanzienlijk beter dan de grote A-merken. De winnaar is echter een product van vaatwasmachinefabrikant Miele.
De ombouwoperatie van Coop hield de branche jaren in zijn greep. Vooral het lot van de kleinere Coop-vestigingen die niet geschikt waren voor de reguliere Plus-formule trok de afgelopen maanden veel aandacht. Nu Plus definitief afscheid heeft genomen van de Coop-formule is het tijd om op een rijtje te zetten wat er allemaal met de vestigingspunten is gebeurd.
Vleesvervangers zijn steeds gezonder. Dat concludeert ProVeg, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding. Het aandeel dat voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf voor kant-en-klare vleesvervangers is sinds 2023 bijna verdrievoudigd.