FreshRecruitment
Drie keer meer water verkocht in Utrecht tijdens watercrisis
De problemen met het drinkwater in Utrecht van anderhalve week geleden zorgden voor een enorme piek in de verkoop van flessenwater.

De problemen met het drinkwater in Utrecht van anderhalve week geleden zorgden voor een enorme piek in de verkoop van flessenwater.

Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar een omzet van €49,9 miljard in de boeken gezet. Door de tabaksban, die halverwege het jaar inging, zakt de branche weer onder de magische grens van €50 miljard.

De omzet van bloemen en planten in supermarkten vertoont een dalende tendens. NIQ constateert dat consumenten vanwege 'economisch uitdagende tijden' minder of minder dure bloemen en planten kopen. Het kanaal is goed voor bijna 20 procent van de totale consumentenomzet, stelt Stichting Floridata.

AMSTERDAM - De omzet van bloemen en planten binnen het supermarktkanaal is in 2023 drie procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.

AMSTELVEEN - Supermarkten verkochten in 2023 minder producten. Volgens onderzoeksbureaus NIQ en GfK doordat het corona-effect verdwijnt. Klanten gaven vorig jaar door de hogere prijzen wel meer geld uit in supermarkten dan in 2022.

ZEIST - Opnieuw kochten consumenten meer huismerken dan A-merken. Het aandeel private label in alle pakjes, bakjes, potjes, flesjes en blikjes die langs de kassa gingen, kwam over 2023 uit op 50,8 procent. Een jaar eerder was dat 50,3 procent.

ZEIST - NielsenIQ en Circana hebben de marktaandelen gepubliceerd. Distrifood sprak met enkele marktkenners en formuleert vijf prikkelende vragen over Albert Heijn, Superunie, Aldi, Lidl en Jumbo.

AMSTERDAM - NielsenIQ heeft de marktaandelen over 2023 gepubliceerd.

AMSTERDAM - Huismerken blijven aan populariteit winnen. In Europa hebben privatelabelfabrikanten nu ruim 38 procent van de markt in handen. Slechts in één land wonnen A-merken marktaandeel.

LONDEN - De Britse marktonderzoeker YouGov is de nieuwe eigenaar van het Consumer Panel van GfK.
