Alles over Nielsen

Foto: Peter Roek
onderzoek

Omzet supers groeit exclusief tabak met 2,5 procent

Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar een omzet van €49,9 miljard in de boeken gezet. Door de tabaksban, die halverwege het jaar inging, zakt de branche weer onder de magische grens van €50 miljard.

Foto: Koos Groenewold
onderzoek

Bloemen- en plantenomzet in supermarktkanaal daalt

De omzet van bloemen en planten in supermarkten vertoont een dalende tendens. NIQ constateert dat consumenten vanwege 'economisch uitdagende tijden' minder of minder dure bloemen en planten kopen. Het kanaal is goed voor bijna 20 procent van de totale consumentenomzet, stelt Stichting Floridata.

Foto: Distrifood
onderzoek

Bloemen- en plantenomzet in supermarktkanaal daalt

AMSTERDAM - De omzet van bloemen en planten binnen het supermarktkanaal is in 2023 drie procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.

Foto: (C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant
onderzoek

Corona-effect ebt weg uit supermarktverkopen

AMSTELVEEN - Supermarkten verkochten in 2023 minder producten. Volgens onderzoeksbureaus NIQ en GfK doordat het corona-effect verdwijnt. Klanten gaven vorig jaar door de hogere prijzen wel meer geld uit in supermarkten dan in 2022.

Foto: Distrifood
onderzoek

Recordomzet voor huismerken, lopen verder uit op A-merken

ZEIST - Opnieuw kochten consumenten meer huismerken dan A-merken. Het aandeel private label in alle pakjes, bakjes, potjes, flesjes en blikjes die langs de kassa gingen, kwam over 2023 uit op 50,8 procent. Een jaar eerder was dat 50,3 procent.

Beeld: Shutterstock
onderzoek

Marktaandelen: Vijf prikkelende vragen (en antwoorden)

ZEIST - NielsenIQ en Circana hebben de marktaandelen gepubliceerd. Distrifood sprak met enkele marktkenners en formuleert vijf prikkelende vragen over Albert Heijn, Superunie, Aldi, Lidl en Jumbo.

Foto: Distrifood
onderzoek

Marktaandelen: Superunie en AH stijgen, Jumbo en Aldi dalen

AMSTERDAM - NielsenIQ heeft de marktaandelen over 2023 gepubliceerd.

Ook Picnic zet vol in op private labelproducten. Foto: Cor Salverius
onderzoek

Huismerken winnen in heel Europa, op één land na

AMSTERDAM - Huismerken blijven aan populariteit winnen. In Europa hebben privatelabelfabrikanten nu ruim 38 procent van de markt in handen. Slechts in één land wonnen A-merken marktaandeel.

De uitreiking van de hoofdprijzen in het GfK Zomerrapport. Foto: Distrifood
onderzoek

Britten kopen GfK Consumer Panel voor ruim €300 miljoen

LONDEN - De Britse marktonderzoeker YouGov is de nieuwe eigenaar van het Consumer Panel van GfK.

Foto's: Distrifood
onderzoek

'GfK gaat rond fusie met Nielsen zijn consumentenpanel verkopen'

BRUSSEL - Het iconische consumentenpanel van GfK krijgt vermoedelijk een nieuwe eigenaar.