Alles over Merken Top 100

Foto: Shutterstock

AH, Lidl en Jumbo in top-10 sterkste foodretailmerken

Met een tweede plek in de overall ranking is AH het sterkste Nederlandse foodretailmerk. Ook Lidl en Jumbo behoren tot de top-10. Dat blijkt uit het jaarlijkse merkenonderzoek van Hendrik Beerda. Picnic is een van de sterkste nieuwkomers.

Foto's: Cor Salverius

Merken Top 100 2023: De belangrijkste conclusies

De Merken Top 100, het overzicht van de 100 grootste A-merken in de supermarkt, is uit. Distrifood heeft de ranglijst, trekt de belangrijkste conclusies en duidt een aantal speciale ontwikkelingen.

Foto: Michel Zoeter

Merken Top 100: De volledige ranglijst

De Merken Top 100 over 2023, de complete ranglijst.

Foto: Michel Zoeter

Merken Top 100: De ranglijst op groeipercentage

De Merken Top 100, maar dan gesorteerd op groeipercentage.

Foto: Cor Salverius

Merken Top 100: Stijgers, dalers en nieuwkomers

De belangrijkste verschuivingen in de Merken Top 100 op een rijtje. Welke zijn het hardst gestegen, welke zijn het hardst gedaald en welke zijn de nieuwkomers?

Foto: Shutterstock

Marlboro voor het laatst grootste A-merk in supermarkt

Marlboro is opnieuw de nummer 1 van de Merken Top 100 van bureau Circana en Distrifood. In totaal staan er 10 tabaksmerken in de ranglijst. Het is vanwege het aanstaande verkoopverbod wel de laatste keer dat de sigarettenmerken de Top 100 domineren.

Foto: Peter Roek

Merken Top 100: Downtrading raakt omzet grootste A-merken

De 100 grootste A-merken in de supermarkt hebben met een omzetgroei van 4,8 procent een sterk jaar achter de rug. Deze groei was echter toch lager dan de supermarktomzet als geheel en werd vooral gedreven door prijsverhogingen.

Foto: Distrifood

Analyse: Hoe nu ook de artsen de druk op de supermarkt opvoeren

Supermarkten zijn gewend aan tegengas. Opvallend is dat nu vertegenwoordigers van de beroepsgroep artsen zich tegen het assortiment keren. Hun kritiek: 'Supers verkopen vooral sigaretten, suiker en alcohol.'

V.l.n.r.: Nadia Lotgerink, Jelmer Bergsma en 
Jessica Piarelal.

Starbucks ijskoffie groeit verder met verpakking voor thuis

Sinds 2010 heeft Arla Foods met Starbucks de categorie ijskoffie enorm doen groeien. Dit jaar wordt die groei extra versterkt door de introductie van een Multiserve-verpakking voor thuisgebruik. De komende vijf jaar blijft de groei naar verwachting rond 20 procent per jaar.

Foto: Michel Zoeter

Top 100 van merken in omzet zo groot als Jumbo

Met een omzet boven de €10 miljard zijn de 100 topmerken in de supermarkt in omzet gelijk aan een formule als Jumbo. Opvallend is dat de grootste merken sterker groeien dan de staart van de top-100. Hertog Jan is ook voor het eerst dit jaar groter dan Heineken en daarmee het grootste biermerk. Vier lessen voor A-merken in tijden van inflatie en negen lessen over groei.