FreshRecruitment
Reclamewaakhond wijst klachten over krimpflatie af
Tot grote teleurstelling van de Consumentenbond doet de Reclame Code Commissie geen onderzoek naar krimpflatie.
Tot grote teleurstelling van de Consumentenbond doet de Reclame Code Commissie geen onderzoek naar krimpflatie.
Kwantumkortingen en laagsteprijsgaranties zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Helaas komen dit soort vormen van misleiding nog altijd vaak voor, zegt directeur Sandra Molenaar in gesprek met Distrifood. 'We zouden het toejuichen als supermarkten kortingen maximeren.' Een positieve ontwikkeling binnen de branche is dat er tegenwoordig steeds minder onjuiste kassabonnen worden verstrekt.
Albert Heijn stelt dat het onterecht is dat de AH Lekkerbekjes uit de diepvries zijn genomineerd voor misleidingprijs het Gouden Windei. De voedselwaakhond ontkent de lezing van de formule uit Zaandam.
Franse supermarkten moeten klanten wijzen op krimpflatie. Carrefour doet dat al door labels aan schappen te hangen van producten die kleiner zijn geworden, maar niet goedkoper. Is dat ook een goed idee voor Nederlandse retailers?
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie.
Vakbond De Unie heeft de kassabonnen uit een reclame van Vomar van vijf jaar geleden vergeleken met nu. Aangepast voor inhoud, volume en gewicht komt de bond uit op een prijsstijging van 55,4 procent. Ook AH is flink duurder geworden.
BOEDAPEST - Hongarije gaat grotere supermarkten verplichten een prijswaarschuwing te plaatsen bij producten die in omvang of hoeveelheid krimpen.
PARIJS - De Franse overheid wil retailers verplichten maatregelen te nemen tegen krimpflatie, het fenomeen waarbij de inhoud van verpakkingen en producten stiekem kleiner wordt.