Grow Recruitment
Videoland lanceert documentaire over Jumbo
VEGHEL - Jumbo sluit het honderdjarig jubileum af met een speciale documentaire. Die gaat vandaag in première op streamingsdienst Videoland.
VEGHEL - Jumbo sluit het honderdjarig jubileum af met een speciale documentaire. Die gaat vandaag in première op streamingsdienst Videoland.
Jumbo vierde zijn jubileum onlangs in de Brabanthallen voor ruim 2000 genodigden. De familie vertelde daar over de geschiedenis van het bedrijf en vooral ook over scharnierpunten, dilemma's en ambities. Distrifood tekent 10 opvallende familieverhalen op.
De komst van Jumbo naar België wordt ruim van te voren aangekondigd. Dat wekt beroering. Met de opening van de eerste winkel in Pelt maakt Jumbo het zich niet gemakkelijk: de concurrentie hangt er al met de benen buitenboord, vind dan maar een plek. Daarbovenop komt corona, die expansie frustreert, maar wel zorgt dat de formule wordt ingetrild. Distrifood duikt in het archief met een serie artikelen over Jumbo 100 jaar. Dit keer de stap naar België.
Om belangrijke momenten in '100 jaar Jumbo' door te nemen had Colette Cloosterman-van Eerd vooraf de hulp van vader en Jumbo's president-commissaris Karel van Eerd (83) nodig. De chief customer officer (cco) van Jumbo heeft zich grondig voorbereid op het interview voor deze jubileumeditie. De ontwikkeling van het assortiment en huismerken door de jaren heen staan tijdens het gesprek centraal. 'De lat komt steeds hoger te liggen bij het aanbieden van verantwoorde producten', weet Colette Cloosterman-van Eerd.
In online is Jumbo een trage starter. De formule begint met het bezorgen van boodschappen in het najaar van 2014. Dat is jaren nadat AH al is begonnen te experimenteren met James Telesuper. Jumbo bestaat 100 jaar en in een serie artikelen duikt Distrifood in het archief. Deze keer: online.
Als één van de laatste formulebouwstenen opent Jumbo een city-variant. Vergeleken met AH zijn de binnensteden één grote witte vlek voor de gele formule. Jumbo bestaat 100 jaar en in een serie artikelen duikt Distrifood in het archief.
Als AH door een moeilijke periode gaat door te veel te focussen op kosten en marge slaat Jumbo keihard toe in Breda met de opening van de eerste Foodmarkt. Jumbo bestaat 100 jaar en Distrifood duikt in een serie artikelen in het rijke nieuwsarchief.
Eigenlijk kijkt hij liever naar de toekomst dan dat hij het verleden in duikt. Maar voorman Niek Leussink van de ondernemersvereniging Jumbo (OVJ) is voor de gelegenheid bereid om aandacht te schenken aan 100 jaar familiebedrijf. De kloof tussen verleden en heden blijkt kleiner dan gedacht. Overgrootvader Johannes Leussink was met de kruidenierszaak in 1887 ook al op zondag open. En Nieks opa bezorgde een generatie later de boodschappen bij de mensen thuis, met paard en wagen. Duurzamer kan niet.
Jumbo groeit vanaf 2009 uit tot een overnamemachine van jewelste. De toen nog relatief kleine supermarktketen slokt in 10 jaar Super de Boer, C1000, Emté en Agrimarkt op en rukt mede daardoor op naar de tweede plaats in de Nederlandse supermarktsector. Jumbo bestaat 100 jaar en Distrifood duikt in een serie artikelen in het rijke archief.
Wat zagen we in de eerste 7-Zekerhedenwinkel in 1996? En wat heeft de tand destijds doorstaan? Jumbo bestaat 100 jaar en Distrifood duikt in een serie artikelen in het rijke nieuwsarchief.