FreshRecruitment
JDE Peet's onthult nieuwe strategie en snijdt in kosten
Koffie- en theebedrijf JDE Peet's wil de komende jaren €500 miljoen besparen. Dat blijkt uit de nieuwe strategie van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick.
Koffie- en theebedrijf JDE Peet's wil de komende jaren €500 miljoen besparen. Dat blijkt uit de nieuwe strategie van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick.
Het moederbedrijf van Douwe Egberts, JDE Peet's, botst voor de tweede keer dit jaar met supermarkten over verhoging van de koffieprijzen.
Door de oplopende koffieprijzen komt er mogelijk een nieuwe ronde van prijsverhogingen aan, waarschuwt koffieproducent JDE Peet's in een kwartaalupdate. Dat bericht van het moederbedrijf van Douwe Egberts en Senseo maakt de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) nerveus.
De eisen van koffiegigant JDE Peet's wekken ergernis bij supermarktformules. Maar de eigen koffiemerken van retailers stegen ook flink in prijs, blijkt uit een prijsvergelijking van Distrifood. Bij Jumbo bijvoorbeeld soms met tientallen procenten.
Supermarkten beklagen zich publiekelijk over de prijsverhogingen van koffie door Douwe Egberts. Distrifood-redacteur Bart Lelieveld vindt dat supermarkten krokodillentranen huilen en ziet er vooral een handige marketingtruc in.
Douwe Egberts, Senseo en L'Or keren terug bij Jumbo en Picnic. Inkooporganisatie Everest en koffiefabrikant JDE Peet's hebben na een conflict van bijna twee maanden een akkoord gesloten over een nieuwe inkoopprijs. De supermarktketens zeggen dat ze de adviesprijs niet aan de consument kunnen berekenen.
JDE Peet's heeft door prijsverhogingen de omzet met 5,3 procent zien toenemen. De winstgevendheid van het bedrijf nam met bijna helft toe.
De topman van JDE Peet's, moederbedrijf van onder meer Douwe Egberts en Pickwick, verwacht dat veel van de slepende prijsonderhandelingen met Europese supermarkten spoedig worden afgerond.