Alles over Introductie

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Coolblue-ceo Pieter Zwart sneert naar Albert Heijn. Foto: Instagram @pieterzwart77

Coolblue-ceo steekt de draak met Albert Heijns Blue Home

Pieter Zwart, ceo van Coolblue, steekt via Instagram de draak met Albert Heijn en diens recente introductie van Blue Home-keukenapparatuur.

A-merken zijn van oudsher de grote aanjagers van innovatie. Foto: Archief Distrifood

Zelfs prijswinnende introducties vaak snel weer uit het schap

Het aantal vernieuwende producten dat instroomt valt steeds verder stil. En van de nieuwe introducties is een groot deel binnen enkele jaren alweer verdwenen, blijkt uit onderzoek van Distrifood. Zelfs het winnen van een Wheel of Retail is geen garantie voor langdurig succes.

De New Product Expo op de PLMA 2024. Foto: PLMA

Fotoserie: Opmerkelijke producten in spotlights PLMA 2024

Of ze snel de supermarktschappen gaan domineren, is de vraag. Maar tijdens de afgelopen PLMA stonden er tussen de honderden nieuwe producten heel wat opmerkelijke introducties.

De PLMA 2024 in de Rai. Foto: PLMA

PLMA 2024: Vegan en proteïnerijk domineren nieuwe introducties

Op PLMA presenteerden fabrikanten hun nieuwste producten. En het is duidelijk: ze blijven geloof houden in vegan.

Foto: Ronald Hissink

Intro Top 20: Unicum met Magnum op posities 1 en 2

ZALTBOMMEL - Magnum neemt zowel plek 1 als plek 2 in bij de Intro Top 2023. Het zijn de twee beste supermarktintroducties van vorig jaar, gemeten in gemiddelde weekomzet per actieve week. Bij vier van de vijf producten uit de top-5 komt de trend van 'verwennen' naar voren. Tegen de verwachting in is gezondheid ondergeschikt.

Foto: EPA

Coca-Cola komt met exclusief product voor TikTok

ZEIST- Frisdrankgigant Coca-Cola lanceert een nieuwe smaak, Happy Tears, die alleen verkrijgbaar is in de TikTok-shop.

Als de retailer in de categorie een sterk huismerk heeft, is de verwachte performance van het nieuwe product significant lager. Archieffoto: Cor Salverius

Academic update: Wat bepaalt succes introducties?

Iedere maand duikt EFMI in de wetenschappelijke literatuur. Erjen van Nierop beschrijft onderzoek naar een grotere slagingskans van nieuwe producten.

Premium koffie van Superunie. Foto: Superunie

Superunie lanceert vier nieuwe premiumhuismerken

BEESD - Het samenwerkingsverband van supermarktformules Superunie lanceert vier nieuwe premiumhuismerken.

Orfirah Hogeman-Helstone Route to Bloom. Foto's: Route to Bloom en Distrifood

Hoe kom je als nieuwkomer in het schap van de supermarkt?

Jaarlijks worden duizenden nieuwe, soms echt innovatieve producten bedacht en aangeboden bij supermarkten. Daarvan halen er misschien enkele honderden écht het schap. De rest niet, terwijl die best heel innovatief en lekker zijn en verpakkingen er fantastisch uitzien. Waarom sneuvelen ze op de route naar het schap?