VOMAR
Jumbo en Edeka kopen private label sinds begin dit jaar samen in
Jumbo is begin dit jaar gestart met de inkoop van internationale private label-producten in samenwerking met Edeka.
Jumbo is begin dit jaar gestart met de inkoop van internationale private label-producten in samenwerking met Edeka.
Betaalbare boodschappen, de machtige inkoopallianties aanpakken en het minimumloon opschroeven, politieke partijen hebben allemaal hun ideeën over supermarkten, blijkt uit de verkiezingsprogramma's. Distrifood zet aan de hand van zes thema's op een rij wat de politiek in petto heeft voor supermarkten.
De muisjes staan weer in de schappen bij Jumbo, net als de vlokken en hagelslag. Maandenlang was het broodbeleg van De Ruijter en Venz niet te koop.
FNLI-directeur Cees-Jan Adema vreest dat het pad richting de allerlaagste prijs een 'doodlopende weg' is. Binnen een paar jaar gaan de discussies niet meer over bodemprijzen, maar over leveringszekerheid, voorspelt hij. Ook vindt Adema dat de branche baat heeft bij een marktmeester, een rol die de overheid zou kunnen vervullen.
De Zwitserse marktleider en de lokale tak van Coca-Cola hebben een maandenlang conflict over de inkoopprijs van de frisdrank bijgelegd.
De Duitse inkoopgroep RTG International sluit zich aan bij het relatief nieuwe inkoopverbond Concordis.
Heineken en Jumbo hebben een deal bereikt, waardoor de inkoop van onder andere Heineken, Amstel en Texels weer wordt hervat. Dat antwoorden de brouwer en Jumbo op vragen van Distrifood.
De bij Epic Partners aangesloten supermarktformules kopen een aantal producten van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) niet of minder in. Oorzaak is onenigheid over hogere vergoedingen.
De blikjes Red Bull liggen weer in de Jumbo-winkels. De energiedrankjes waren sinds mei niet meer verkrijgbaar.
Twee Franse retailers, Carrefour en Coopérative U, starten een nieuwe Europese inkoopalliantie voor A-merken: Concordis. De combinatie staat open voor andere deelnemers.