FreshRecruitment
Minister: Boodschappen hier niet duurder dan over de grens
Boodschappen in Nederland zijn helemaal niet duurder dan in de buurlanden. Dat stelt demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken tijdens een Kamerdebat.
Boodschappen in Nederland zijn helemaal niet duurder dan in de buurlanden. Dat stelt demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken tijdens een Kamerdebat.
Nederlanders zijn het afgelopen jaar veel meer boodschappen gaan doen in Duitsland, België en Luxemburg. De uitgaven vervijfvoudigden zelfs. Daardoor geven Nederlandse consumenten nu meer geld uit in buurlanden dan in de speciaalzaken of op de markt.
Klanten van Picnic besparen tientallen procenten als ze kiezen voor buitenlandse alternatieven voor hun vertrouwde A-merken. Toch kiest een deel van de webshoppers nog steeds voor de duurdere variant.
Senior editor Joep Meijsen maakte deze week zelf mee dat onderzoek naar boodschappenprijzen tussen Nederland en Duitsland werden weggehoond. 'Dat zijn aanzienlijke prijsverschillen die opvallen en die je met geen enkel wetenschappelijk onderzoek kunt weerleggen.'
De Duitse formule Rewe ziet het aantal Nederlandse klanten in grenswinkels niet alleen toenemen, ze kopen ook steeds meer. Vooral vlees blijkt populair.
Duitse supermarkten in de grensstreek steken momenteel tijd en geld in marketing gericht op prijsbewuste Hollanders. De ene formule duidelijk meer dan de ander. Distrifood maakt een rondje langs winkels net over de grens en brengt de initiatieven in kaart. Een ding is duidelijk: Het verhaal over lagere prijzen heeft duidelijk effect. '60 procent van ons klantenbestand bestaat inmiddels uit Nederlanders.'
Bijna 60 procent van de shag en 40 procent van de sigaretten die Nederlanders roken, komt uit het buitenland. Dat concludeert Kantar uit onderzoek naar de consumptie van tabak.
Supermarktketens en voedingsproducenten spreken donderdag in de Tweede Kamer over inflatie en prijsverschillen met buurlanden. Hoofdvraag: De prijzen in Nederlandse supermarkten lijken hoger te zijn dan in de omringende landen. Wat kan eraan worden gedaan? Albert Heijn, Jumbo en Lidl, maar ook Hak, Unilever en Nestlé delen vooraf hun standpunten.
Televisieprogramma Kassa concludeert dat boodschappen doen over de grens met Duitsland nog goedkoper is dan gedacht. Dat blijkt uit een steekproef met drogmetica van A-merken.
Duitsland is mogelijk in de toekomst een nog aantrekkelijker bestemming voor Nederlandse supermarktklanten. Bondskanselier Olaf Scholz denkt na over een structurele verlaging van de btw op levensmiddelen.