FreshRecruitment
Picnic haalt A-merken nu ook uit Oost-Europa
Picnic koopt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië. Daarmee breidt de onlineretailer het aanbod buitenlandse A-merkproducten nu nog verder uit.

Picnic koopt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië. Daarmee breidt de onlineretailer het aanbod buitenlandse A-merkproducten nu nog verder uit.

Nederlandse consumenten doen steeds vaker boodschappen over de grens. Vooral op parkeerplaatsen in Duitsland is vaak een zee van gele nummerborden te zien. Maar hoe groot is het omzetaandeel van België en Duitsland? En welke formules hebben er het meest last van?

Het aantal Nederlanders dat boodschappen doet over de grens groeit en zal voorlopig alleen nog maar toenemen. Sterker, Distrifood-redacteur Herman te Pas denkt dat menig Nederlandse formule omzet blijft verliezen, zelfs als de prijsafstand met de buurlanden in de toekomst kleiner wordt.

Meer dan 40 procent van de Nederlandse bierdrinkers koopt weleens bier in België en Duitsland.

Het aantal Nederlandse consumenten dat over de grens boodschappen doet groeit en ze geven bovendien een steeds groter deel van hun budget uit bij supermarkten en drogisterijen in België en Duitsland. Distrifood sprak met klanten en presenteert exclusief onderzoek naar grensoverschrijdend winkelen met cijfers per regio. 'Noord-Holland groeit in klantenaantallen en bestedingen het hardst.' Sommige formules worden veel harder geraakt dan andere.

Nederlandse consumenten geven gemiddeld 2,7 procent van hun boodschappenbudget uit in België en Duitsland, een toename van 20 procent in een jaar tijd. Plus, Lidl en Aldi zien de meeste omzet weglekken naar het buitenland.

Het percentage Nederlanders dat inkopen over de grens doet, neemt gestaag toe. Lagere prijzen zijn de belangrijkste reden om dit te doen.

Moet de overheid ingrijpen om boodschappenprijzen laag te houden? Moeten supermarkten gedwongen worden sneller stappen te maken op het gebied van duurzaamheid? En moet inkopen in het buitenland makkelijker worden? Distrifood vraagt in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen politici het hemd van het lijf. Vandaag BBB-Kamerlid Henk Vermeer, nummer 3 op de kandidatenlijst.

Boodschappen in Nederland zijn helemaal niet duurder dan in de buurlanden. Dat stelt demissionair minister Vincent Karremans van Economische Zaken tijdens een Kamerdebat.

Nederlanders zijn het afgelopen jaar veel meer boodschappen gaan doen in Duitsland, België en Luxemburg. De uitgaven vervijfvoudigden zelfs. Daardoor geven Nederlandse consumenten nu meer geld uit in buurlanden dan in de speciaalzaken of op de markt.
